Tuo kuntosali kotiin – treenaus onnistuu helposti myös kotioloissa

Tuo kuntosali kotiin – treenaus onnistuu helposti myös kotioloissa

Monet kuntosalit ja muut liikuntapaikat on suljettu koronaviruksen vuoksi. Onneksi kuntosalin voi tuoda myös kotiin! Omalla kotikuntosalilla voit vetää tiukkoja treenejä juuri silloin kun sinulle sopii – ilman paikasta toiseen siirtymisen ja muiden stressitekijöiden aiheuttamia huolia.

Kotikuntosalin voi tehdä isoon tai pieneen tilaan, ja se voi olla treenipaikka, jossa on useita erilaisia laitteita tai vain muutama kätevä kuntoiluväline. Rajallisesta tilasta huolimatta kotiinkin saa oikeilla perushankinnoilla ja sopivalla sisustuksella hyvin toimivan ja tehokkaan kuntoilupaikan.

Treeneihin saa vaihtelua tekemällä erilaisia voimaharjoituksia treeni- tai joogamatolla ja käyttämällä erilaisia välineitä, kuten kahvakuulia, treenikuminauhoja, erilaisia painoja sekä jumppapalloa. Välineet saa säilytettyä kotona helposti ja tyylikkäästi hyvässä hyllykössä ja kätevissä koukuissa. Kuntopyöräkin voi olla hyvä hankinta, sillä se auttaa kohottamaan kuntoa ja ylläpitämään sitä tehokkaasti.

Vinkkejä toimivan ja motivoivan kotikuntosalin tekemiseen:

  • Kannattaa panostaa viihtyisyyteen, jotta motivaatio pysyy yllä. Nasevat ja kannustavat iskulauseet, viherkasvit, kauniit taulut tai televisio sopivat usein tällaiseen ympäristöön.
  • Kuntoilutilaan asennetuista peileistä voi seurata treenaustaan ja varmistaa, että harjoitteet tulee tehtyä oikein. Lisäksi ne antavat tilaan lisää valoa.
  • Kotikuntosalin jonkun pinnan voi myös maalata liitutaulumaalilla, ja siihen voi merkitä osatavoitteitaan taululiiduilla. Se sopii myös lasten piirtelytauluksi. Näin kotikuntosalista voi hyötyä koko perhe.