Allmänna villkor Köp & Hämta

1. Allmän köpinformation

Dessa allmänna villkor ”Köp & hämta” gäller mellan dig såsom konsument och Biltema Suomi Oy, FO-nummer 1560844-9, (”Biltema”) när du handlar varor online på www.biltema.fi (”Biltema Online”) och hämtar dem på valt Biltemavaruhus (”Biltemavaruhus”). 

Du kan endast handla på Biltema Online om du är en myndig person och har rätt att ingå avtal.

Biltema reserverar sig för eventuella fel i texter, bilder och för prisändringar. Detta gäller för uppgifter i Biltema Online, katalog samt i våra reklamutskick och marknadsföringsmaterial. Biltema har rätt att korrigera sådana fel, ändra eller uppdatera informationen på Biltema Online och att löpande göra produktändringar och förbättringar.

2. Beställning och köp av vara 

Vid beställning av varor på Biltema Online ingår du ett avtal om köp när du väljer att bekräfta din beställning i Biltema Onlinekassan. Biltema kommer att skicka en bekräftelse på ditt köp per SMS eller e-post till de kontaktuppgifter som du angett vid beställningstillfället. 

Beställda varor förblir Biltemas egendom till dess de till fullo är betalda.

2.1 Ändring av beställning

Om du upptäcker felaktigheter på din beställning är det viktigt att du omgående kontaktar valt Biltemavaruhus för att ändra din beställning. 

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller Biltema sig rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avbryta din beställning. 

2.2 Information om varan

Information kring en enskild vara presenteras på Biltema Online i anslutning till köpet av varan. För fullständig information kring varan hänvisas till varans förpackning.

2.3 Lagersaldo

Aktuell lagerstatus för en vara hos respektive Biltemavaruhus anges via Biltema Online i samband med beställningen. Om Biltema uppmärksammar att din beställning inte kan levereras till fullo på grund av eventuella avvikelser i lagerinformationen i Biltema Online, kontaktar aktuellt Biltemavaruhus dig. Du har då givetvis rätt att avbryta alternativt ändra din beställning. Biltema förbehåller sig rätten att inte fullfölja en beställning i de fall varan är slut i lager eller vid tekniska fel. Motsvarande gäller om lagersaldot har ändrats från beställningstillfället till dess att din beställning hämtas av dig i aktuellt Biltemavaruhus. Biltema kommer i sådana fall att betala tillbaka eventuell erlagd betalning till dig i enlighet med nedan betalningslösning.

3. Priser och betalsätt

Priset för de varor som du beställer är det pris som anges på Biltema Online på dagen för din beställning eller då du senast ändrat din beställning, med reservation för eventuella tryckfel eller andra felaktigheter. Samtliga priser anges inklusive moms.

Vi erbjuder följande betalningsalternativ i samarbete med Qliro. I anknytning härtill kan sägas att om köp inte fullföljs hanteras återbetalningen utav Qliro antingen genom att släppa det reserverade beloppet eller genom att kreditera betalningen. Vid val av vissa betalmedel kan även en avgift tillkomma.

Direktbanksbetalning

Efter att du bekräftat ditt köp i Biltema Onlinekassan slussas du vidare till din internetbank för att slutföra din betalning. Pengarna kommer att dras direkt från ditt konto när du godkänner transaktionen.

Kortbetalning

Du kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA och Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift och kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner Qliro för att garantera en snabb och säker betalning. För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet.

Efter att du bekräftat ditt köp i Biltema Onlinekassan kommer du få ange dina kortuppgifter för att slutföra beställningen varefter priset för beställningen kommer att reserveras på ditt konto. Transaktionen sker med SSL-kryptering vilket innebär att ingen obehörig kan se dina uppgifter. Själva kortdebiteringen sker först efter att din beställning hämtas av dig i Biltemavaruhuset. Du är skyldig att säkerställa att det finns pengar på det kort som du har valt att betala med vid tillfället för reservering och betalning. Kan angivet kort inte debiteras när du hämtar varorna har Biltema rätt att häva köpet eller kräva betalning i efterhand. Reserverade belopp hanteras av Qliro. Vid frågor om ditt reserverade belopp, vänligen kontakta Qliro direkt (https://www.qliro.com/fi-fi/asiakaspalvelu).

  1. Så här går det till:
    Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till Qliros säkra betalningsserver.
  2. Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren. Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
  3. En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
  4. Köpsumman reserveras först på ditt konto.
  5. Det reserverade beloppet förs över till ”Butik” när varorna skickas.

Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS. För information om din betalning kontakta Qliro via kontaktuppgifterna på https://www.qliro.com/fi-fi/asiakaspalvelu.

Notera att vi (Storebox) idag inte stödjer betalning som sker med betalkort via Samsung Pay eller Apple Pay.

Qliro faktura

Tillsammans med Qliro erbjuder vi dig betalning via faktura, för att enkelt och tryggt handla på nätet. Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas via e-post till den mejladress du anger vid köpet. Du kan även se och betala fakturan i Qliros app/webbplats.
Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 5 € samt dröjsmålsränta med gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.
Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit.

Genom köpet godkänner du utöver dessa allmänna villkor ”Köp och hämta” även Qliros villkor för faktura.

För mer information om Qliros villkor klicka här.

Qliro ”Köp nu - betala senare”

Genom denna betalningsmetod har du 0 % ränta och en uppläggningsavgift på 4,99 EUR. Förutom det tillkommer inga ytterligare avgifter. Fakturan skickas med e-post i mitten av kampanjmånaden. Du kan även se och betala månadsfakturan i Qliros app/webbplats.
Vid försenad betalning övergår betalningsplanen för Kampanj till Qliro Konto, där det utgår en förseningsavgift om 5 EUR samt dröjsmålsränta med gällande referensränta på nästkommande månadsfaktura.

Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp.
Fullständiga villkor: Qliros fullständiga kampanjvillkor (se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation på sid. 5).

Qliro Konto & delbetalning

När du väljer delbetalning får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt betalningssätt.

Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Qliro sammanställer dem på en månadsfaktura som skickas till dig via e-post i mitten av varje månad. I Qliros App/webbplats har du även möjligheten att se och betala månadsfakturan. Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela din kvarvarande skuld.

Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 5 € samt dröjsmålsränta med gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.

Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp.

Betalningsalternativ och fullständiga villkor: Qliros fullständiga villkor och betalningsalternativ för konto och delbetalning (se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation på sid. 5).

Trustlybetalning

Trustly är en betalningsmetod där du som kund enkelt kan handla online och betala direkt från ditt bankkonto. Inget trassel utan lika säkert och smidigt som att betala med swish.

När du det blivit dags att betala och du kommer till checkouten kommer där finnas möjligheten att välja Trustly. När du valt Trustly, ska du hitta din bank i det listval som visas för dig. Logga in som vanligt genom att ange ditt personnummer och sedan verifiera med ditt personliga BankID. Välj därefter det konto som du vill att din betalning skall dras från och bekräfta sen betalningen med valfri autentiseringsmetod. Slutligen får du en bekräftelse på ordern du gjort och att betalningen är gjord via Trustly.

4. Leveransinformation

Dina varor anses levererade då du hämtar dem i valt Biltemavaruhus. Varorna kan hämtas 2 timmar efter att du mottagit Biltemas bekräftelse på ditt köp per SMS eller e-post via de kontaktuppgifter som du angett vid beställningstillfället. 

Om beställning är lagd 2 timmar eller kortare tid innan stängning av aktuellt Biltemavaruhus, kan upphämtning ske nästföljande dag. 

Följ skyltar till ”Köp och hämta”-disken i det Biltemavaruhus där du valt att hämta ut dina varor. För att säkerställa att dina varor hämtas av dig måste du visa din legitimation och mottagen bekräftelse av beställningen. Eventuellt ombud behöver visa sin legitimation samt fullmakt av dig.

Om du inte hämtar din vara inom 48 timmar efter mottagen bekräftelse hävs köpet och dina pengar återbetalas.  

Notera att när du köper produkter via Köp & Hämta Drive In är det viktigt att du säkerställer att du hämtar din beställning med ett lämpligt fordon där t ex bagageutrymme är urplockat och nerfällt, eller att du har ett släp för mer stora och skrymmande produkter. På så vis kan varuhuspersonalen levererar ut beställningen på ett bra, effektivt och framför allt säkert sätt.

Produkter som är tyngre och/eller skrymmande och som därmed inte kan lastas säkert av varuhuspersonalen, ansvarar du som kund själv för att lasta in i ditt fordon.

I de varuhus som erbjuder Köp & Hämta Drive In

Dina varor anses levererade då du fått dem levererade ut till din bil vid ditt Biltemavaruhus. Varorna kan hämtas 2 timmar efter att du mottagit Biltemas bekräftelse på ditt köp per SMS eller e-post via de kontaktuppgifter som du angett vid beställningstillfället.

Om beställning är lagd 2 timmar eller kortare tid innan stängning av aktuellt Biltemavaruhus, kan upphämtning ske nästföljande dag.
Följ skyltar och anvisningar för ”Köp & Hämta Drive In” när du kommit till ditt Biltemavaruhus.

För att säkerställa att du är på plats och att dina varor levereras ut till din bil ber vi dig göra följande när du är på plats:

  1. När du kommit fram till upphämtningsplatsen anmäler du din ankomst genom att klicka på knappen "Anmäl ankomst" som du fått via tidigare utskickad information.
  2. Vänligen ange ditt registreringsnummer så personalen vet vilken bil de skall leverera till. Antingen gör du detta via utskickat SMS eller e-post.
  3. Säkerställ att bagagelucka och/eller sidodörr är olåsta, samt att du har ett lämpligt fordon för att hämta upp den beställning du lagt.


Genom detta samtycker du till våra användarvillkor och förfarande av Köp & Hämta Drive In, samt att detta likställs med en kvittering av att du fått dina varor levererade.

Om du inte hämtar din vara inom 48 timmar efter mottagen bekräftelse hävs köpet och dina pengar återbetalas.

5. Ångerrätt, öppet köp och reklamationer

5.1 Ångerrätt 

Enligt Konkurrens- och Konsumentverket har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från dagen då du, eller någon för din räkning, hämtat ut beställningen i aktuellt Biltemavaruhus.  Ångerrätten gäller inte sådana produkter där du har brutit förseglingen och dessa produkter inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl eller produkter som snabbt kan försämras eller bli för gamla. Ångerrätten gäller inte heller produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. 

Du som vill utöva din ångerrätt kan komma in till ditt Biltemavaruhus med produkten och ditt kvitto och meddela att köpet ångras. Det går också bra att skicka ett klart och tydligt meddelande till Biltema (kontaktuppgifter anges nedan) om ditt beslut om att ångra ditt köp. Ange ditt namn, adress och annan relevant information, t ex. beställningsnummer, kvittonummer och namn på varan i meddelandet. I samband med detta kommer du att behöva fylla i en ångerblankett motsvarande den som återfinns i länk nedan. Vi rekommenderar att du använder den ångerblankett som Konkurrens- och Konsumentverket tagit fram och som du hittar här

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid måste du antingen komma in till ditt Biltemavaruhus och meddela att du ångrar köpet enligt ovan eller skicka in ångerblanketten till Biltema inom 14 dagar från dagen då du, eller någon för din räkning, hämtat ut varan i aktuellt Biltemavaruhus.

Du måste vidare returnera varan till Biltema på egen bekostnad utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat Biltema ditt beslut att utöva ångerrätten. Biltema kommer betala tillbaka värdet av de varor som omfattas av ångerrätten med ett eventuellt avdrag för värdeminskning i det fall du har använt varan och detta har påverkat varans art, egenskap och funktion. 

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från och med den dag då Biltema eller Biltemavaruhuset tagit emot ditt beslut att utöva ångerrätten och förutsatt att Biltema vid den tidpunkten fått tillbaka produkten.

5.2 Öppet köp

Vid köp hos Biltema har du, utöver ångerrätten, 30 dagars öppet köp från dagen då du, eller någon för din räkning, hämtat ut beställningen i aktuellt Biltemavaruhus. Detta innebär att du kan få pengarna tillbaka när du returnerar din vara. Du kan lämna tillbaka i vilket Biltemavaruhus du vill.

Vänd dig omgående till kundserviceavdelningen i ditt närmaste Biltemavaruhus. OBS! Glöm inte att ta med kassakvitto. Varorna bytes eller återköpes om följande villkor uppfylls:

  • Varan är oanvänd d.v.s. ej förstörd eller skadad.
  • Originalförpackningen är oskadad, d.v.s. brukbar. Oljor, kemikalier och andra produkter som saknar försegling bytes ej.
  • Kassakvittot uppvisas.
  • Bytet eller återköpet sker inom 30 dagar från inköpsdatum.
  • Undantaget är vissa bilelektronikartiklar och då står det på kassakvittot "Elektronikprodukt Bil, återköps ej!".
  • Reavaror återköps ej.

5.3 Reklamationer

Reklamation ska ske snarast, men ändå inom två (2) månaders tid, efter att felet upptäcktes. För reklamationer, vänd dig till ditt närmsta Biltemavaruhus och ta med dig varan samt inköpskvitto. Om det innebär extra besvär för dig att besöka närmaste Biltemavaruhus med ditt reklamationsärende rekommenderar vi att du först tar kontakt med ditt Biltemavaruhus på telefon 09 4270 5830. Ha vara och inköpskvitto redo.  

Om en vara är felaktig kommer du att krediteras motsvarande varans värde alternativt få felet avhjälpt eller få varan omlevererad om det inte innebär en oskälig kostnad för Biltemavaruhuset. Vid betalning med kort kommer kreditering vid fel på någon vara att ske till samma kort som uppgavs vid beställning. Vid betalning med faktura kommer kreditering att ske av Qliro enligt deras villkor.

6. Personuppgifter

När du handlar eller interagerar med oss kan du komma att dela dina personuppgifter med oss. Vi hanterar personuppgifter enligt Biltemas integritetspolicy .

Du hittar den senaste versionen av integritetspolicyn på www.biltema.fi/sv-fi/kundservice/anvandarvillkor/integritetspolicy/.

7. Kontakt 

Du når Biltemas kunniga kundserviceavdelning som sitter redo att svara på dina frågor på asiakaspalvelu@biltema.fi eller på telefonnummer 09 4270 5830 mån–fre 08.00-20.00, lör 9.00–18.00 ja sön 10.00–18.00. 

Adress, telefonnummer och e-post till respektive Biltemavaruhus hittar du via Biltema Online.

8. Tvist

Om en meningsskiljaktighet rörande köpeavtalet inte kan lösas genom förhandling mellan parterna, kan konsumenten hänskjuta ärendet till konsumenttvistenämnden (www.kuluttajariita.fi) för avgörande.

Innan ärendet hänskjuts till konsumenttvistenämnden för behandling bör konsumenten kontakta magistraternas konsumentrådgivning (www.konsumentrådgivning.fi).