Osta & Nouda -palvelun yleiset ehdot
1. Kauppaan sovellettavat ehdot
Näitä Osta & Nouda -palvelun yleisiä ehtoja sovelletaan sinun (jatkossa ”asiakas”) ja Biltema Suomi Oy:n, Y-tunnus 1560844-9, (jatkossa ”Biltema”) välillä tehdessäsi kuluttaja-asiakkaana tilauksen verkkokaupassa osoitteessa www.biltema.fi (”Bilteman verkkokauppa”) ja noutaessasi ostoksesi valitsemastasi Biltema-myymälästä (”Biltema-myymälä”).
Verkkokaupan postimyyntiin sovelletaan puolestaan verkkokaupan yleisiä ehtoja. Yritysasiakkaiden tilauksiin sovelletaan puolestaan yritysmyynnin sopimusehtoja.
Asiakkaan on oltava täysi-ikäinen ja täysivaltainen tehdäkseen tilauksen Bilteman verkkokaupasta. Alle 18-vuotias voi tehdä tilauksen muiden kuin ikärajavalvottujen tuotteiden osalta huoltajan suostumuksella.
2. Tilaaminen ja ostaminen
Asiakas voi valita Osta & Nouda -palvelun ostoskorista. Kauppasopimus syntyy näillä ehdoilla, kun asiakas vahvistaa tilauksen kassalla. Tilauksen yhteydessä asiakkaan on annettava täydelliset yhteystiedot, jotka sisältävät nimen, osoitteen, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen. Mikäli annetut yhteystiedot ovat virheellisiä, Biltema pidättää oikeuden tilauksen peruuttamiseen.
Biltema lähettää tilauksesta vahvistuksen joko tekstiviestinä tai sähköpostitse asiakkaan ostohetkellä antamaan matkapuhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen.
Tuotteiden omistusoikeus siirtyy asiakkaalle vasta, kun kauppahinta on maksettu kokonaisuudessaan ja tuotteet on luovutettu.
2.1 Tilauksen muuttaminen
Jos asiakas huomaa virheitä tilauksessaan, tulee hänen olla viipymättä yhteydessä siihen Biltema-myymälään, jonka hän on valinnut noutomyymäläksi, jotta tilausta voidaan vielä muuttaa.
Biltemalla on oikeus korjata mahdolliset paino- ja hintavirheet, muuttaa tai päivittää verkkosivujen tietoja sekä tehdä jatkuvasti tuotemuutoksia ja -parannuksia. Mikäli asiakas ei ole tyytyväinen Bilteman tekemään korjaukseen, hänellä on oikeus perua tilauksensa.
2.2 Tuotteen tiedot
Kunkin tuotteen keskeiset tiedot on esitetty Bilteman verkkokaupassa kyseisen tuotteen kohdalla. Tuotteen täydelliset tiedot voi lukea tuotepakkauksesta.
Tuotekuvat saattavat poiketa värien tai muiden ominaisuuksien osalta noudettavista tuotteista.
2.3 Varastosaldo
Tuotteen varastosaldo kussakin Biltema-myymälässä on ilmoitettu kyseisen tuotteen yhteydessä Bilteman verkkosivuilla. Mikäli Biltema huomaa, ettei asiakkaan tilausta voida toimittaa noudettavaksi kokonaisuudessaan varastosaldojen poikkeavuuden vuoksi, on noutomyymäläksi valittu Biltema-myymälä yhteydessä suoraan asiakkaaseen. Asiakkaalla on tällöin mahdollisuus perua tilaus tai muuttaa sitä. Mikäli Biltema ei pysty toimittamaan tilausta kokonaisuudessaan teknisten ongelmien tai varastosaldon loppumisen vuoksi, Biltema hyvittää asiakkaan maksaman summan.
2.4 Digitaalisia elementtejä sisältävät tavarat
Digitaalisia elementtejä sisältävä tavara tarkoittaa sellaista tuotetta, joka sisältää Bilteman tai kolmannen osapuolen toimittamaa digitaalista sisältöä tai digitaalisen palvelun. Biltema antaa tietoa digitaalisen sisällön yhteensopivuudesta ja yhteentoimivuudesta tuotetiedoissa. Biltema ei takaa digitaalisen sisällön yhteensopivuutta laajemmin kuin tuotetiedoissa on ilmoitettu.
Bilteman käyttämät digitaaliset palvelut on suojattu muun muassa SSL-salauksella, palomuureilla ja salasanoilla.
Tilaamalla tuotteen asiakas hyväksyy erikseen ja nimenomaisesti sen, että Biltema ei tiedota mahdollisista ohjelmisto-, palvelu- tai sisältöpäivityksistä. Biltema ei myöskään toimita tällaisia päivityksiä asiakkaalle kuluttajansuojalain edellyttämällä tavalla.
Digitaalisen sisällön tai palvelun tarjoajalla on oikeus tehdä muutoksia ja päivityksiä sisältöön luodakseen tai poistaakseen kokeellisia ominaisuuksia, tehdäkseen parannuksia sisältöön tai parantaakseen yhteensopivuutta uusiin standardeihin.
Biltema ei takaa, että tavaraan liittyvät digitaaliset elementit tai ohjelmistot olisivat käytettävissä koko tavaran käyttöiän ajan.
Biltema ei ole vastuussa digitaaliselle laitteelle tallennetuista tiedoista tai ohjelmistoista silloin, kun vaaranvastuu on asiakkaalla. Tarvittava varmuuskopiointi on asiakkaan vastuulla. Asiakkaan tulee suorittaa varmuuskopiointi aina ennen laitteen toimittamista huoltoon.
2.5 Biltema Service -kasauspalvelu
Asiakas voi valita Biltema Service -kasauspalvelun tuotteeseen, joiden käyttöönottaminen edellyttää kasausta ja tarvittavien säätöjen tekemistä. Kasauspalvelu sisältää tuotteen kasauksen käyttövalmiiksi ja tarvittavien säätöjen tekemisen. Joidenkin tuotteiden osalta palvelu sisältää myös koeajon, jossa tarkistetaan tuotteen käyttövalmius. Tämän lisäksi Biltema huolehtii pakkausmateriaalien kierrätyksestä.
Tuotteen kasaaminen ja räätälöinti asiakkaan toiveiden mukaisesti voi rajoittaa asiakkaan oikeutta peruuttaa tilaus. Kasauspalvelu ei ole peruuttamisoikeutta sen jälkeen, kun asiakas on antanut suostumuksensa tuotteen kasaamiseen ja palvelu on suoritettu kokonaan.
Hinnat ja maksutavat
Asiakkaan tilaamien tuotteiden hinnat ovat ne, jotka on esitetty Bilteman verkkosivuilla sinä päivänä, kun tilaus on tehty tai kun sitä on viimeksi muutettu. Jos hinnassa on selvä hintavirhe, Biltema pidättää oikeuden olla myymättä tuotetta tai palvelua virheelliseen hintaan.
Kaikki ilmoitetut hinnat sisältävät arvonlisäveron.
Biltema tarjoaa seuraavat maksutapavaihtoehdot, joiden maksupalvelutarjoajana on Adyen. Mikäli ostoa ei viedä päätökseen, Adyen hoitaa takaisinmaksun joko vapauttamalla asiakkaan tililtä varatun summan tai hyvittämällä maksun tämän tilille. Joihinkin maksutapoihin voi sisältyä lisämaksu.
Verkkopankkimaksu
Kun asiakas on vahvistanut ostoksensa Bilteman verkkosivujen kassavaiheessa, hänet ohjataan suoraan omaan verkkopankkiinsa maksamaan. Maksu veloitetaan heti asiakkaan tililtä.
Korttimaksu
Asiakas voi myös maksaa koko tilaussumman pankki- (debit) tai luottokortillaan. Osta & Nouda -palvelussa Bilteman verkkosivuilla käyvät maksukorteista Visa ja Mastercard. Maksukortin käytöstä ei peritä lisämaksua. Korttimaksu tapahtuu Adyenin turvallisella maksupalvelimella. Lisäturvallisuuden takaamiseksi käytämme 3D-Securea, joka on Visan ja Mastercardin kehittämä älykäs ja turvallinen tapa edistää verkkomaksujen turvallisuutta.
Vahvistettuaan tilauksensa Bilteman verkkosivuilla asiakkaan tulee täyttää maksukorttitietonsa, jolloin kortille tehdään katevaraus. Kaupanteko tapahtuu SSL-suojatussa ympäristössä, eli ulkopuoliset eivät voi nähdä asiakkaan tietoja. Lopullinen maksukorttiveloitus tapahtuu vasta tilauksen noutamisen jälkeen. Asiakas on itse vastuussa siitä, että hänen maksukortillaan on tarpeeksi katetta ostoksen loppusumman varausta ja veloitusta varten. Mikäli maksukorttia ei voida veloittaa asiakkaan noutaessa tilaustaan, on Biltemalla oikeus peruuttaa kauppa tai vaatia maksu jälkikäteen. Katevaraukset käsittelee Adyen. Mikäli sinulla on kysyttävää katevarauksiin liittyen, ota yhteyttä Bilteman asiakaspalveluun (p. 09 4270 5830, asiakaspalvelu@biltema.fi).
Näin maksat kortilla:
- Valitse kassalla maksutavaksi maksukortti. Sinut yhdistetään Adyenin turvalliseen maksupalvelimeen.
- Valitse maksukortin tyyppi ja syötä sitten kortin numero, voimassaoloaika, kortin turvakoodi eli CVV-luku sekä kortin omistajan nimi. Huomaathan, että e-maksukortin tulee olla voimassa vähintään kaksi kuukautta.
- Kortin tiedot sekä sillä oleva kate tarkistetaan.
- Ostoksesi loppusumma varataan tililtäsi.
- Katevaraus siirretään ”Myyjälle” (Biltema-tavaratalolle), kun tuotteet on keräilty.
Mikäli sinulla on kysyttävää katevarauksiin liittyen, ota yhteyttä Bilteman asiakaspalveluun (p. 09 4270 5830, asiakaspalvelu@biltema.fi).
Huomaathan, että Storebox ei tue tällä hetkellä Samsung Payn tai Apple Payn kautta tehtyjä korttimaksuja. Tämä tarkoittaa myös, etteivät digitaaliset ostokuitit tallennu Storeboxiin.
Mobilepay
Valitessaan maksutavaksi MobilePayn asiakkaan ei tarvitse syöttää maksukortin numeroaan, vaan maksun saa viimeisteltyä vain parilla klikkauksella. Asiakas valitsee kassalla maksutavaksi MobilePayn ja syöttää MobilePay-sovellukseen liittämänsä matkapuhelinnumeron. Tämän jälkeen hänet ohjataan automaattisesti MobilePay-sovellukseen hyväksymään maksu. Ostoksen loppusummasta tehdään katevaraus sille maksukortille, jonka asiakas on liittänyt MobilePay-sovellukseen, ja se veloitetaan kortilta, kun asiakas noutaa tilauksensa valitsemastaan Biltema-tavaratalosta.
MobilePaylla maksamisesta ei veloiteta lisämaksua tai muita kuluja.
Klarna-lasku ja -osamaksu
”Maksa myöhemmin”
Valitessaan maksutavaksi Klarnan ”Maksa myöhemmin” asiakkaalla on mahdollisuus maksaa ostoksensa laskulla vasta saatuaan tuotteet. Klarna lähettää asiakkaalle laskun, jonka eräpäivä on 30 kuluttua siitä, kun asiakas on noutanut tilauksensa. Asiakkaalta ei peritä korkoa tai muita kuluja. Lasku lähetetään asiakkaan ostohetkellä ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Laskun voi katsoa ja maksaa myös Klarnan sovelluksessa ja verkkosivuilla.
Maksa myöhemmin -maksutavan yleiset ehdot: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/kco/fi_fi/invoice?credit_time=30
Katso myös Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot
”Pilko maksut”
Asiakas voi halutessaan maksaa ostostaan myös vähän kerrallaan jakamalla laskunsa valitsemiinsa kuukausieriin. Lasku lisätään asiakkaan kuukausilaskuun, joka lähetetään tälle joka kuukauden lopussa ja jossa ilmoitetaan vähintään maksettava summa. Asiakas voi myös maksaa kerralla pois jäljellä olevan velkansa milloin tahansa. Lisäksi kuukausilaskun voi katsoa ja maksaa Klarnan sovelluksessa ja verkkosivuilla.
Pilko maksut -maksutavan yleiset ehdot: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/fi-fi/fixed_amount
Laskutettavien ostotapahtumien yhteydessä pidätämme oikeuden siihen, että Adyen tarkistaa asiakkaan luottokelpoisuuden. Asiakkaan henkilötietojen ja luottotietojen käsittely on välttämätöntä, jotta hänelle voidaan myöntää luottoa laskun muodossa.
Maksutapavaihtoehdot ja Adyenin yleiset ehdot ovat luettavissa täällä (ks. myös s. 5: Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot).
3. Toimitustiedot
Tilaus katsotaan toimitetuksi, kun asiakas noutaa sen valitsemastaan Biltema-myymälästä. Tilaus on noudettavissa kahden (2) tunnin kuluttua siitä, kun asiakas on vastaanottanut Bilteman tilausvahvistuksen joko tekstiviestinä tai sähköpostitse tilaushetkellä antamaansa matkapuhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen.
Huomioitavaa on, että jos tilaus tehdään alle kaksi (2) tuntia ennen noutomyymäläksi valitun Biltema-myymälän sulkeutumista, on mahdollista, että tilaus on noudettavissa vasta seuraavana päivänä.
Tilaus tulee noutaa Biltema-myymälän Osta & Nouda -pisteestä 48 tunnin kuluessa tilausvahvistuksesta. Asiakkaan tulee todistaa henkilöllisyytensä ja näyttää vastaanottamansa tilausvahvistus noutotilanteessa. Asiakas voi antaa nouto-oikeuden myös jollekin toiselle tilausta tehdessään. Tilauksen noutajan tulee esittää oma henkilöllisyystodistuksensa. Ikärajavalvottujen tuotteiden osalta tilauksen noutajan tulee olla vähintään 18-vuotias.
Mikäli tilausta ei noudeta 48 tunnin sisällä tilausvahvistuksesta, tilaus raukeaa ja rahat palautetaan.
Käyttäessään Osta & Nouda Drive In -palvelua (ks. tarkemmin alla) asiakkaan on tärkeää huomioida, että hänen käyttämänsä ajoneuvo soveltuu tilauksen noutamiseen: Esimerkiksi tavaratilassa on hyvin tilaa tai takaistuimien selkänojat on kaadettu lisätilan saamiseksi. Enemmän tilaa vievien ja/tai painavampien tuotteiden noutamiseen asiakkaalla tulee olla peräkärry. Näin myymälähenkilökunnan on mahdollista toimittaa tilaus asiakkaalle tehokkaasti ja ennen kaikkea turvallisesti.
Asiakkaan tulee myös huomioida, että hän on lopulta itse vastuussa tuotteiden lastaamisesta ajoneuvoonsa, mikäli tuotteet eivät mahdu auton tavaratilaan ja myymälähenkilökunnan ei ole näin ollen mahdollista lastata niitä.
Osta & Nouda Drive In -palvelu
Osta & Nouda Drive In -palvelua käyttämällä asiakkaan ei tarvitse nousta lainkaan autostaan hakemaan tilaustaan, vaan tavaratalohenkilökunta tuo sen suoraan hänen autoonsa. Tilaus katsotaan toimitetuksi, kun se on tuotu asiakkaan autoon Biltema-tavaratalon piha-alueella erikseen merkittyyn noutopisteeseen. Tilaus on noudettavissa kahden (2) tunnin kuluttua siitä, kun asiakas on vastaanottanut Bilteman tilausvahvistuksen joko tekstiviestinä tai sähköpostitse tilaushetkellä antamaansa matkapuhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen.
On huomioitava, että jos tilaus tehdään alle kaksi (2) tuntia ennen noutomyymäläksi valitun Biltema-myymälän sulkeutumista, on mahdollista, että tilaus on noudettavissa vasta seuraavana päivänä.
Osta & Nouda Drive In -piste on erikseen merkitty paikka Biltema-tavaratalon piha-alueella. Saapuessaan noutamaan tilaustaan asiakas noudattaa seuraavia toimintaohjeita:
- Kun saavut noutopisteelle, ilmoita saapumisestasi klikkaamalla ”Ilmoita saapumisestasi” -painiketta, jonka olet saanut aiemmin lähetettyjen tietojen mukana.
- Kirjoita palveluun autosi rekisterinumero, jotta henkilökuntamme tietää, mihin autoon tilaus tulee toimittaa. Voit tehdä tämän joko vastaanottamasi tekstiviestin tai sähköpostin kautta.
- Varmista, että ajoneuvosi tavaratilan luukku tai sivuovet eivät ole lukossa ja että ajoneuvo soveltuu tilauksen noutamiseen (ks. edellä).
Tilaamalla ja toimimalla edellä mainitun mukaisesti asiakas hyväksyy Osta & Nouda Drive In -palvelun yleiset tilausehdot ja näin ollen kuittaa tilauksensa vastaanotetuksi. Asiakkaan on pyydettäessä todistettava henkilöllisyys ja täysi-ikäisyys ikärajavalvottujen tuotteiden osalta.
Mikäli asiakas ei nouda tilaustaan 48 tunnin sisällä tilausvahvistuksesta, tilaus raukeaa ja maksu palautetaan.
5. Peruuttamisoikeus ja avoin kauppa
5.1 Peruuttamisoikeus
Kuluttaja-asiakkaalla on lakisääteinen oikeus peruuttaa tilaus 14 vuorokauden kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 vuorokauden kuluttua tilauksen tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta. Palveluiden tilauksissa määräaika lasketaan sopimuksen tekemisestä.
Jos asiakas on pyytänyt palvelun suorittamista ennen peruuttamisajan päättymistä, asiakkaan on maksettava Biltemalle peruuttamisilmoituksen tekemiseen mennessä sopimuksen täyttämiseksi tehdystä suorituksesta kohtuullinen korvaus.
Asiakkaalla ei ole lakisääteistä peruuttamisoikeutta seuraavissa tilanteissa:
- tuote valmistetaan tai muunnellaan kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi;
- tuote voi nopeasti pilaantua tai vanhentua;
- sinetöitynä toimitettu tuote, jota ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voida palauttaa, on avattu (esimerkiksi suojaimet, korvatulpat, kosmetiikka, partakoneet, haavanhoitotuotteet, hampaidenhoitotuotteet ja hygieniatarvikkeet,);
- tavara luonteensa vuoksi on sen toimittamisen jälkeen erottamattomasti sekoittunut muiden tavaroiden kanssa;
- digitaalinen sisältö tai palvelu on otettu käyttöön asiakkaan aloitteesta tai suostumuksella ennen peruuttamisoikeuden päättymistä.
Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi asiakkaan on ilmoitettava Biltemalle päätöksestä peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi sähköpostilla tai tuomalla tuote kuitteineen Biltema-myymälän asiakaspalveluun). Asiakas voi käyttää peruuttamislomaketta, mutta sen käyttö ei ole pakollista. Peruuttamisilmoituksesta tulisi ilmetä asiakkaan nimi, osoite ja muut relevantit tiedot, kuten tilausnumero, kuittinumero ja tuotteen nimi.
Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että asiakas lähettää ilmoituksen peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.
Asiakkaan on lähetettävä tuotteet takaisin tai luovutettava ne Biltemalle viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos asiakas lähettää tavarat takaisin tai tuo ne Bilteman myymälään ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä. Asiakkaan tulee pyytää palautuksesta kuitti ja säilyttää se, jos asiakas tekee palautuksen postitse. Asiakas vastaa tavaroiden palauttamisesta johtuvista välittömistä kustannuksista. Rahtitilausten arvioidut palautuskulut ovat noin 119–400 euroa.
Postitse palautettaessa palautuksen mukaan tulee liittää alkuperäisen toimituksen mukana tullut palautuslomake täytettynä. Palautusta ei voida käsitellä, mikäli sen mukaan ei ole liitetty täytettyä palautuslomaketta.
Jos asiakas peruuttaa tilauksen, Biltema palauttaa asiakkaan maksaman suorituksen oletusarvoisesti täysimääräisenä käyttäen samaa maksutapaa, jolla asiakas on maksanut tilauksen. Palautettava summa sisältää mahdolliset palautettavaan tuotteeseen liittyvät toimituskulut lukuun ottamatta lisäkustannuksia siitä, että asiakas on valinnut Bilteman tarjoamasta edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan. Rahat palautetaan viivytyksettä 14 päivän sisällä peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Biltema voi kuitenkin lykätä rahojen palauttamista siihen saakka, kunnes lähetys on palautunut Biltemalle takaisin ja todennut sen palautusehtojen mukaiseksi.
Mikäli palautus katoaa kuljetuksessa, asiakkaan on osoitettava kuitilla tehneensä palautuksen oikein. Rahojen palautuksesta ei aiheudu asiakkaalle kustannuksia.
Asiakas voi tutustua tuotteeseen vastaavalla tavalla kuin liikkeessä ennen ostopäätöksen tekemistä. Pakkaus on avattava varovasti, jotta tuote säilyy myyntikuntoisena. Asiakkaan tulee säilyttää alkuperäinen pakkaus ja koko pakkauksen sisältö, kunnes asiakas on tehnyt ostopäätöksen. Palautusoikeutta ei voi hyödyntää sen jälkeen, kun tuote on otettu käyttöön.
Asiakas on vastuussa sellaisesta tuotteiden arvon alentumisesta, joka on seurausta muusta kuin tuotteiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä. Mikäli tuotetta ei palauteta täysin myyntikuntoisena, Biltema vähentää palautettavasta summasta arvioidun arvonalennuksen määrän. Myyntikelvottomien tuotteiden osalta vähennys vastaa tuotteesta maksettua hintaa.
5.2. Avoin kauppa
Normaalin peruuttamisoikeuden lisäksi asiakkaalla on mahdollisuus 30 päivän avoimeen kauppaan siitä päivästä lähtien, kun tilaus on noudettu Biltema-myymälästä. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakas voi saada rahansa takaisin, mikäli hän palauttaa tuotteen 30 päivän sisällä ostosta. Tuotteen voi palauttaa mihin tahansa Biltema-myymälään.
Vaihto- tai palautustilanteessa asiakkaan tulee olla viipymättä yhteydessä lähimmän Biltema-myymälänsä asiakaspalveluun. HUOM! Alkuperäinen ostokuitti vaaditaan. Biltema voi vaihtaa tai ottaa tuotteet vastaan, mikäli seuraavat ehdot täyttyvät:
- Tuote on käyttämätön ja vahingoittumaton.
- Alkuperäispakkaus on vahingoittumaton eli myyntikelpoinen. Öljyjä, kemikaaleja ja muita tuotteita, joissa ei ole sinettiä, ei vaihdeta.
- Ostokuitti esitetään asioinnin yhteydessä.
- Tuotteen vaihto tai palautus tapahtuu 30 päivän sisällä ostotapahtumasta.
- Poikkeuksia ovat tietyt auton sähköosat, jolloin ostokuitissa lukee "Auton elektroniikka, ei palautusoikeutta".
- Alennustuotteilla ei ole palautus- tai vaihto-oikeutta.
6. Lakisääteinen virhevastuu ja reklamointi
Vastaamme tavaroiden lakisääteisestä virhevastuusta, kun tuotteen takuu on päättynyt tai takuuta ei ole myönnetty.
Reklamaatiotilanteessa asiakkaan tulisi ensisijaisesti viedä tuote ja sen ostokuitti lähimmän Biltema-myymälänsä asiakaspalveluun. Mikäli lähimmässä myymälässä asiointi ei ole mahdollista tai tuottaa ylimääräistä ja kohtuutonta vaivaa, Biltema suosittelee ottamaan yhteyttä asiakaspalveluunsa sähköpostitse. Tuote ja ostokuitti kannattaa pitää valmiina asiointitilanteessa.
Palautuksen/Reklamaation mukaan tulee liittää toimituksen mukana tullut palautuslomake täytettynä.
Reklamaatiota ei voida käsitellä, mikäli sen mukaan ei ole liitetty täytettyä palautuslomaketta.
Verkkokaupan palautuslomake (suomeksi)
Verkkokaupan palautuslomake (ruotsiksi)
Reklamaatioissa lomakkeeseen on myös kirjoitettava tarkka selostus tuotteessa havaitusta viasta. Reklamoitava tuote tulee pakata huolellisesti, jotta se ei vaurioidu kuljetuksessa. Tuotetta ei tarvitse kuitenkaan pakata alkuperäispakkaukseensa, vaan lähettämiseen sopii mikä tahansa kuljetuksen kestävä paketti.
Jos tuote havaitaan vialliseksi, asiakkaalle hyvitetään vastaavanlaisen tuotteen arvo tai vaihtoehtoisesti Biltema korjaa viallisen tuotteen, vaihtaa sen uuteen vastaavaan tuotteeseen tai toimittaa tuotteen uudelleen, mikäli siitä ei aiheudu kohtuuttomia kustannuksia Biltema-myymälälle. Mikäli kortilla tehty maksu hyvitetään, rahasumma palautetaan samalle kortille, jolla alkuperäinen ostoskin maksettiin. Mikäli tuote on maksettu puolestaan laskulla, maksupalveluntarjoaja hyvittää summan omien ehtojensa mukaisesti.
Virhevastuu koskee tavarassa myyntihetkellä olleita virheitä. Vastuu ei kata tavanomaista kulumista tai vahingoittumisesta johtuvaa rikkoutumista. Virheestä on ilmoitettava kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta. Tavaroiden lisäksi lakisääteinen virhevastuu koskee palveluita ja digitaalisia sisältöjä. Palvelun virhevastuu koskee huollosta, asennuksesta tai korjauksesta johtuneita virheitä. Virhevastuu ei koske asennuksen jälkeen tehtyjä korjauksia, joita Biltema ei ole suorittanut.
Kuluttaja-asiakkaat voivat tehdä virheilmoituksen aina kahden kuukauden sisällä virheen havaitsemisesta. Suosittelemme tekemään virheilmoituksen kuitenkin mahdollisimman pian asian käsittelyn helpottamiseksi.
Biltema ei vastaa tavaroiden tai palveluiden virheestä johtuvista välillisistä vahingoista tai muista kuluista, ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu.
7. Takuu
Osalla Bilteman tuotteista on 3, 4, 5 tai 10 vuoden takuu, ja kyseisillä tuotteilla on takuusymboli tuotesivulla sekä myyntipakkauksessa. Takuuajan pituus on merkitty myös ostokuittiin, joka toimii samalla takuutodistuksena. Tuotteen takuuaika lasketaan sen alkuperäisestä ostopäivästä, joka näkyy ostokuitista.
Mikäli takuuaikaa ei ole erikseen ilmoitettu, sovelletaan kyseisen tuotteen kohdalla kuluttajansuojalakia sekä lakisääteisiä virhevastuusäännöksiä.
Jos tuote rikkoutuu normaalikäytössä tai sitä asennettaessa tai siinä voidaan todeta materiaali- tai valmistusvirhe, Biltema korjaa vioittuneen tuotteen tai vaihtaa sen uuteen vastaavaan tuotteeseen. Mikäli tuotetta ei löydy enää Bilteman valikoimasta, tarjotaan tilalle vastaavanlainen korvaava tuote. Biltema päättää, mikä on sopiva korvaava tuote vioittuneen tilalle. Tuotteen käyttö- ja asennusohjeita on noudatettava tarkasti, sillä takuu korvaa ainoastaan valmistus- ja materiaalivirheet sekä ohjeiden mukaisessa käytössä syntyneet viat.
Biltema ei korvaa virhettä, joka on syntynyt tuotteeseen
- normaalista kulumisesta,
- virheellisestä käytöstä, asennuksesta tai puutteellisesta huollosta,
- väärästä säilytyksestä,
- kilpailukäytössä tai
- muusta ulkopuolisesta tekijästä, esimerkiksi iskusta.
Takuun käyttämiseksi asiakkaan on otettava yhteyttä Bilteman asiakaspalveluun sähköpostitse tai asioimalla myymälässä. Biltema noudattaa kuluttajansuojalakia ja sen sovelluksia. Takuulla ei rajoiteta asiakkaan lakisääteisiä oikeuksia. Biltema ei vastaa elinkeinotoiminnalle mahdollisesti aiheutuneista tappioista.
8. Huoltokäytännöt
Asiakas voi toimittaa takuun tai lakisääteisen virhevastuun piirissä olevat tuotteet huoltoon Bilteman myymälän asiakaspalveluun. Huoltoaika-arvio on 14–60 päivää. Asiakkaalla voi olla lakisääteisen virhevastuun nojalla oikeus maksuttomaan toimitukseen, jonka käyttämiseksi asiakkaan tulee olla yhteydessä asiakaspalveluun sähköpostitse.
Aiheettomasta huoltokäynnistä aiheutuneet kustannukset peritään kokonaisuudessaan asiakkaalta, jos tuote on toimitettu huolimattomuuden tai väärinkäytön vuoksi takuuhuoltoon tai virhevastuuseen perustuvaan huoltoon. Mikäli tuotteessa ei havaita huollon yhteydessä asiakkaan mainitsemaa virhettä, veloitetaan asiakkaalta myös tällöin aiheutuneet toimituskulut. Biltema säilyttää huoltoon toimitettuja tuotteita kolme kuukautta asiakkaalle työn valmistumisesta annetun ilmoituksen jälkeen. Noutamattomat tavarat myydään tai kierrätetään tämän määräajan jälkeen.
9. Ylivoimainen este
Biltema ei vastaa ylivoimaisesta esteestä aiheutuneesta vahingosta. Ylivoimaisena esteenä pidetään Bilteman vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevaa ennalta arvaamatonta seikkaa tai olosuhteiden muutosta. Ylivoimainen este voi olla esimerkiksi sota, lakko, sähkökatko, tietoliikennehäiriö, mellakka, tartuntatauti, sabotaasi, luonnonmullistus, viranomaisen antama kielto tai määräys. Ilmoitamme ylivoimaisesta esteestä viipymättä, mikäli kohtaamme sellaisen.
10. Henkilötiedot
Biltema käsittelee asiakkaan henkilötietoja Bilteman tietosuojapolitiikan mukaisesti. Siihen voi tutustua osoitteessa: https://www.biltema.fi/asiakaspalvelu/kayttoehdot/tietosuojapolitiikka/.
11. Yhteystiedot
Asiakas voi olla aina tarpeen tullen yhteydessä Bilteman asiakaspalveluun, sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@biltema.fi tai puhelimitse numeroon 09 4270 5830 ma–pe klo 8.00–17.00.
Kunkin Biltema-myymälän yhteystiedot löytyvät Bilteman verkkosivuilta yläreunasta kohdasta Valitse tavaratalo, tai mikäli tietty tavaratalo on jo valittuna, painamalla ko. tavaratalon nimeä, jolloin sivun oikeaan reunaan aukeaa listaus kaikista tavarataloista.
Asiakaspalvelun osoite: Iltaruskontie 2, 00750 Helsinki.
Palautusosoite (verkkokaupan varasto): Jännekatu 8, 20760 Piispanristi
12. Sovellettava laki ja riitatilanteet
Tähän sopimukseen liittyvät erimielisyydet ratkaistaan Suomen lain mukaan.
Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn asiakkaan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Asiakas voi käyttää myös Euroopan komission ylläpitämää verkkovälitteistä riidanratkaisufoorumia (ODR-foorumi). Riidanratkaisufoorumi: https://ec.europa.eu/odr
Asiakkaan tulee ilmoittaa ODR-forumiin asiakaspalvelumme sähköpostiosoite asiakaspalvelu@biltema.fi.
Biltema ei korvaa mahdollisen asiamiehen käyttämisestä koituvia kuluja, koska asian käsittely kuluttajariitalautakunnassa, kuluttajaneuvonnassa ja ODR-foorumissa on veloituksetonta, eikä vaadi asiamiehen käyttämistä.
Asiakkaalla on oikeus saattaa tätä sopimusta koskeva riita-asia asuinpaikkasi tai Bilteman kotipaikan käräjäoikeuden ratkaistavaksi Suomessa. Jollei asiakkaalla ole asuinpaikkaa Suomessa, asia käsitellään Bilteman kotipaikan käräjäoikeudessa Suomessa.