Talvi koettelee auton akkua – näin saat akun kestämään

Talvi koettelee auton akkua – näin saat akun kestämään

Autojen akkuongelmat ovat talvella yleisiä, ja viimeisen vuoden aikana korona on pistänyt oman lusikkansa tähänkin soppaan. Jos auton käynnistykset pitkittyvät ja hidastuvat, on syytä reagoida ajoissa, jotta akku ei pääse tyhjenemään. Kirpeänä pakkasaamuna ei ole mukava huomata, ettei auto liikahdakaan parkkiruudusta. Akun tyhjenemisen voi onneksi estää muutamilla yksinkertaisilla toimenpiteillä.

Pakkanen on akun pahin koetinkivi talvella, sillä se vähentää akun varauskykyä. Nykypäivän autoissa on myös paljon akkua kuormittavia laitteita. Sähkönkulutus talvella on eri luokkaa kuin kesällä, kun käytössä ovat esimerkiksi penkin- ja ikkunanlämmittimet sekä polttoainetoiminen lisälämmitin, kuten Webasto. Myös tehokkaat äänentoistolaitteet lisäävät auton virrankulutusta huomattavasti. Näitä laitteita ei kannata käyttää talvella tarpeettoman kauan.

Oli pakkasta tai ei, kaikista varmimmin akku pysyy voimissaan, kun autolla ajetaan tarpeeksi – eli kun akku pääsee hoitamaan sille tarkoitettua tehtävää: luovuttamaan ja vastaanottamaan virtaa säännöllisesti. Auto ei siis saisi seisoa käyttämättä liian pitkiä aikoja, jotta sen akku ei pääse purkautumaan.

– Viimeisen vuoden aikana meillä on huomattu, että akut ovat tehneet kauppansa erityisen hyvin. Yksi syy tähän voi olla korona, joka on ajanut monet jäämään etätöihin ja samalla auton on tarvittu paljon vähemmän kuin ennen. Näissä tapauksissa auton akku on ehkä päässyt tyhjenemään, lakannut ennen pitkää toimimasta, ja on jouduttu hankkimaan uusi, kertoo Biltema Suomen tuotekoordinaattori, Michael Eklund.

Koronasta ja kotoilusta siis viis, ääriolosuhteissakin, kuten kovalla pakkasella, autolla kannattaa ajaa säännöllisin väliajoin, eikä mielellään vain lyhyitä kauppareissuja. Lyhyillä matkoilla akku ei ehdi latautua, ja se tyhjenee pikkuhiljaa. Esimerkiksi edellä mainittu auton polttoainekäyttöinen lämmitinjärjestelmä vaatii sen, että autolla ajetaan selkeästi pidempään kuin sitä on lämmitetty ennen matkaan lähtemistä.

Mikäli kuitenkin tietää, ettei auto ole kuin satunnaisessa käytössä, on yksi hyvä vaihtoehto hankkia tehokas ylläpitolaturi, jolla akun voi ladata autoa käyttämättä vaikka kuukausittain. Samalla myös luonto kiittää, kun autoa ei tule ajettua vain ajamisen ilosta. Lataamalla akkua yleisestikin muutaman kerran vuodessa akku saa lisää käyttöikää. Akku kannattaa ladata täyteen akkulaturilla ennen talvea, jolloin se säilyttää varauksensa paremmin.

akkulaturi_950.jpg

Lisäksi akku tulisi pitää puhtaana: akun navat ja kengät on hyvä puhdistaa, sillä lika johtaa sähköä. Jos akkua ei pidä puhtaana, akun teho vähenee, ja se voi alkaa purkautua vähitellen.

Akun eliniäksi voi arvioida sen käytöstä ja ajo-olosuhteista riippuen 4–6 vuotta. Autoon kannattaakin hankkia Suomen olosuhteisiin sopiva akku, jossa on esimerkiksi mahdollisimman suuri kylmäkäynnistysteho. Michael Eklundin mukaan se kestää hyvin pidempiäkin pakkasjaksoja, kunhan vain huolehtii tosiaan siitä, ettei akku pääse tyhjenemään liikaa. Akun yleiskunnon saa selville yleismittarilla, kun taas akun varaustila ja käynnistysteho tarkistetaan rasitusmittarilla. Rasitusmittaus tehdään yleensä autohuollossa.

Jos auto ei käynnisty talvella, on syytä kääntyä ensin auton käyttöoppaan puoleen. Oppaan avulla voi selvittää, onko autoon mahdollista antaa apuvirtaa toisesta ajoneuvosta ja miten se tapahtuu. Käyttöoppaasta voi myös tarkistaa, miten akku vaihdetaan. Oman kulkupelin käyttöoppaaseen kannattaa tutustua perusteellisesti myös jo ennen mahdollista talvilomamatkaa, ja auto on hyvä varustaa akkulaturilla, taskulampulla ja käynnistyskaapeleilla. Matkapuhelimeen kannattaa varmuuden vuoksi tallentaa esimerkiksi tiepalvelun ja vakuutusyhtiön puhelinnumerot.