Oikeilla välineillä polkupyörän huoltaminen käy käden käänteessä

Oikeilla välineillä polkupyörän huoltaminen käy käden käänteessä

Aurinkoiset, lämpimät kevätpäivät, lintujen liverrys ja hiekasta ja sorasta paljaat tiet herättävät talven yli uinuneen sisäisen pyöräilijän ja houkuttelevat polkaisemaan baanalle. Mikäli polkupyöräsi on seissyt varastossa talven yli, olisi sille hyvä tehdä ennen satulaan hyppäämistä perusteellinen keväthuolto, joka saa mielellään sisältää muutakin kuin ilman pumppaamisen renkaisiin. Menopelin voi toki kiikuttaa huoltoliikkeeseenkin, mutta nokkelimmat ja puuhailusta nauttivat harrastajat saavat keväthuollon hoidettua letkeällä tee-se-itse-meiningillä ja vieläpä suhteellisen edullisesti. Näillä ohjeilla valmistat menopelisi uuteen pyöräilykauteen!

Pesu on kaiken a ja o!

Pyöränhuolto-ohjeita on varmasti yhtä paljon kuin huoltajiakin – varsinkin mielipiteitä siitä, missä järjestyksessä huoltotoimenpiteet kannattaa tehdä. Kuitenkin ehdottoman tärkeää on aloittaa polkupyörän perusteellisesta pesusta ja puhdistuksesta, sillä puhdas pyörä on miellyttävämpi ja helpompi huollettava.

pyörän peseminen.jpg

Pienemmän lian poistamisessa pesusieni ja sangollinen lämmintä vettä saattavat riittää, mutta lisää tehoa saat esimerkiksi astianpesuaineella, autoshampoolla tai erityistä polkupyörän puhdistusainetta, jota vain suihkutat pyörään. Anna aineen vaikuttaa muutama minuutti ja huuhtele sitten vedellä. Painepesurin käyttö saattaa houkutella lian poistamisessa, mutta sitä ei kuitenkaan suositella, sillä kovalla paineella tuleva vesisuihku voi vahingoittaa muun muassa laakereiden suojauksia. Myös sähköpyörän peseminen kannattaa, sillä se estää lian, pölyn ja roskien pääsyn moottoriin ja pyörän ruuvien kierteisiin. Puhdistus on hyvä tehdä mahdollisimman usein, ja siihen kannattaa käyttää esimerkiksi rättiä, sillä vesiletku tai painepesuri voi päästää veden pyörän sähköjärjestelmiin.

Ketjun, keskiörattaan ja takarataspakan puhdistus vaatii puolestaan järeämpiä keinoja, kuten liuotinta tai ketjun puhdistusainetta. Jotkut vannovat ketjun pesemisessä erityisen ketjupesurin nimeen. Likapaakkujen irrottamiseen voi käyttää vaikkapa vanhaa hammasharjaa tai tähän tarkoitukseen suunniteltua harjaa sekä hammastettua muovilastaa, joilla pääsee hyvin rattaiden väleihin.

Pesun ja hyvän huuhtelun jälkeen pyörä kannattaa tömäyttää muutaman kerran maahan, jolloin liika vesi valuu pois. Kuivauksen voi hoitaa esimerkiksi mikrokuituliinalla, ja samalla voi käydä läpi pyörän maalipinnat sekä tarkistaa valojen ja heijastimien kunnon. Kevätpesun lisäksi pyörän jatkuva puhtaanapito pyöräilykauden aikana lisää sen käyttömukavuutta ja käyttöikää.

Öljyä kitisevälle ketjulle

Pesun jälkeen ketjun voi joko irrottaa öljyämistä varten, tai jättää sen paikoilleen ja pyörittää kampia, jotta öljy levittyisi siihen tasaisesti. On tärkeää käyttää nimenomaan ketjuöljyä tai niin ketjulle kuin muillekin liikkuville osille sopivaa yleisvoiteluainetta, sillä esimerkiksi ruokaöljy kerää vain lisää likaa ja pölyä ja härskiintyessään muuttaa ketjun kovaksi. Pyyhi lopuksi liika öljy pois rätillä, jottei sitä pääsisi jarrupinnoille eikä ketjuun kerääntyisi likaa ja soraa.

Pyörän ketjut öljy.jpg

Samassa yhteydessä on hyvä arvioida, onko ketju tullut ikänsä puolesta tiensä päähän. Tämä voit arvioida siirtämällä ketjun isolle eturattaalle ja vetämällä sitä irti rattaasta. Mikäli se nousee huomattavasti, se on venynyt liikaa ja tulisi vaihtaa mahdollisimman pian. Venynyt ketju putoaa herkästi rattaalta ja katkaisee matkanteon. Mikäli ketjunvaihto on edessä, tarkoittaa se yleensä myös takarataspakan uusimista, sillä ne kuluvat samassa tahdissa.

Mutterit ja pultit kireälle ja laakereiden välykset pois

Ostoslistalle kannattaa lisätä kuusiokolo- ja Torx-avaimet, joilla kiristät kaikki pyörässä olevat mutterit ja pultit. Muista tehdä se säännöllisin väliajoin. Erityisesti poljinkampien pultit on tärkeä tiukentaa, koska kammen löystyminen voi johtaa kalliiseenkin pyöräremonttiin.

Polkupyörässä on myös erilaisia laakereita, joiden kireys vaatii myös tarkkailua ja säätämistä. Kiekon napalaakereihin käytössä tullut välys pitäisi säätää mahdollisimman pian muun muassa laakerikuppien kulumisen estämiseksi. Polkimen kammessa oleva kampi- tai keskiölaakeri kannattaa puolestaan vaihdattaa heti, jos siinä tuntuu välystä.

Ohjainlaakerin välys eli ohjaustangon ”klappi” poistetaan löysäämällä ensin ohjainkannattimen päällekkäiset pultit, niin että ohjainkannatin kiertyy pystyputkessa, ja irrottamalla etuhaarukka kannattimesta. Ala- ja ylälaakerin kuulat voidellaan hyvin esimerkiksi litiumrasvalla tai synteettisellä voiteluaineella, minkä jälkeen etuhaarukka kiinnitetään takaisin kannattimeen. Sitten säädetään ohjainkannattimen korkkilevyn pulttia sen verran kireämmälle, että välys poistuu, ja suoristetaan etupyörä ja ohjaustanko oikeaan linjaan. Lopuksi kiristetään ohjainkannattimen pultit.

Säätöä myös jarruille ja vaihteille

Ajoturvallisuuden kannalta ehkä tärkein asia on jarrupalojen hyvä kunto. Kuluneiden jarrupalojen vaihto onnistuu yleensä helposti keneltä tahansa, ja jarrutyypille sopivat asianmukaiset säädöt saavat jarrut toimimaan tehokkaasti ja ottamaan hyvin kiinni vanteeseen. Jos jarru tuntuu löysältä tai painuu liikaa, jarruvaijereita on ehkä kiristettävä. Jos pyörässäsi on hydrauliset jarrut, on lisättävä sen sijaan jarrunestettä.

jarrujen-säätäminen.jpg

Vaihteita saa puolestaan säädettyä yleensä helpoimmin vaihdevipujen sormiruuveilla. Jos tämä ei kuitenkaan riitä, takavaihtaja siirretään keskirattaalle ja katsotaan, että ratas on suorassa linjassa vaihtajan häkin kanssa. Sitten vaihdevaijeria kiristetään tai löysätään niin, että takavaihtaja tulee hieman suuremman takarattaan puolelle. Kun hitain vaihde on ”silmässä” eli kun ketju on isoimmalla takarattaalla, vaihtaja ei saisi ottaa kiinni pinnoihin eikä ketju saisi päästä hyppäämään isoimman rattaan yli.

Jarru- ja vaihdevaijerit tarvitsevat myös voitelua: ohutta öljyä tiputetaan liikkuviin osiin ja vedetään vaijeria sormien välissä, jolloin se öljyyntyy tasaisesti. Myös vaijerinkuoriin kannattaa laittaa vähän öljyä. On myös hyvä tarkistaa jarruvaijerin kunto, ja vaihtaa se kokonaan uuteen, jos se näyttää rispaantuneelta tai siitä on katkennut säikeitä.

Sisäkumin voi paikata itse – viat korjataan huoltoliikkeessä

Ennen satulaan nousemista on hyvä vielä tarkistaa pyörän renkaiden kunto ja ilmanpaine. Jos kangas paistaa jo läpi renkaan kulutuspinnasta tai renkaaseen on ilmestynyt halkeamia, on ulkorengas aika vaihtaa. Myös kumiin kaivautuneet pikkukivet tai lasisirut on hyvä kaivaa pois. Tämän välttämiseksi vahvistetut, pistosuojatut pyöränrenkaat ovat kannattava hankinta.

Puhjennut sisäkumi on hyvä opetella paikkaamaan ja vaihtamaan itse. Erilaiset polkupyörän työkalu- ja paikkaussarjat kulkevat helposti myös mukana pyöräretkellä – kumin puhkeaminen kun ei katso aikaa tai paikkaa.

Tarkista myös pyörän vanteiden kaikki pinnat, ettei mikään ei puutu tai ole löysällä. Puuttuva pinna voi tuntua merkityksettömältä, mutta se voi johtaa koko pyörän vääntymiseen niin, ettei sitä voi edes enää korjata. Löystyneet puolat eli pyörän vanteen pinnat saa kiristettyä erillisellä pinna-avaimella, mutta mikäli kiekon vanne vaikuttaa olevan oikaisun tarpeessa, sitä ei kannata harjaantumattoman yrittää itse, vaan antaa huoltoliikkeen hoitaa työ. Myös jarruhäiriöt ja etenkin laakereista kuuluvat epämääräiset äänet ovat selkeitä ammattilaiskorjaajan heiniä.

Lopuksi on edessä ilman pumppaaminen renkaisiin, sillä renkaista on todennäköisesti vuotanut ilmaa pois talvisäilytyksen aikana. Kun renkaat antavat hieman periksi niitä painettaessa, on ilmanpaine sopiva.

Ja sitten vain ajelulle! Nappaa mukaan piknik-kori ja vietä eväshetki luonnon helmassa.