Biltema haluaa laajentua voimakkaasti – suunnitteilla uusia tavarataloja Suomeen

Julkaistu 2018.05.23

Kun monia kauppaketjuja pelottaa tänä päivänä verkkokauppojen kasvava vaikutus perinteisillä kivijalkamyymälöiden markkina-alueilla, Biltema-konserni haluaa kääntää tilanteen edukseen ja suunnittelee avaavansa useampia ja aiempaa isompia tavarataloja kaikissa Pohjoismaissa, lähitulevaisuudessa myös Suomessa. Kaikki paikkakunnat, joilla on sopiva asiakaskunta ja joiden asiakkaat toivovat sinne Biltema-tavarataloa, ovat Biltema Suomelle varteenotettavia kauppapaikkakuntia.

– Viime vuosina kasvua on ollut etenkin muissa Pohjoismaissa, kun taas Suomessa laajentumisajatus on saanut liian vähän huomiota. Nyt fokus on kuitenkin kääntymässä vahvasti Suomen suuntaan. Varsinkin näinä aikoina on tärkeää, että näytämme kyntemme, sanoo Biltema Suomi Oy:n toimitusjohtaja, Tom Lång.

Ronny Haglund, Buffin Real Estate Finland Oy:n kiinteistö- ja rakennusprojektivastaava, ja Tom Lång, Biltema Suomi Oy:n toimitusjohtaja, Espoon tavaratalon edessä. (Kuva: Biltema Suomi Oy)

 

Kattavat konseptimyymälät kotoisine kahviloineen

Kasvavat asiakasmäärät ja monet isokokoiset tuotteet vaativat uudenlaista ja laajempaa ajattelutapaa. Tilavaatimukset ovat kasvaneet niin paljon, että Biltema rakentaa mieluiten vähintään 5 000 neliönmetrin kokoisia tavarataloja. Aiempaa suuremmat tavaratalot vaativat myös isommat pysäköintitilat ja niitä ympäröivät viheralueet. Hyvät ja toimivat pysäköintialueet ovat erityisen tärkeitä asiakkaille, jotta he saavat helposti lastattua ja kuljetettua tekemänsä isotkin ostokset.

– Kokemuksemme mukaan parhaiten menestyvät suuret konseptimyymälät, joiden valikoima on laaja ja kattava. Asiakkaamme haluavat tavarataloihin tullessaan, että koko tuotevalikoima on heti saatavilla, sillä heillä on harvoin aikaa odottaa toimituksia. Me Biltemassa toteutamme asiakkaidemme toiveet, Lång lupaa.

Tämän lisäksi Biltema haluaa tarjota asiakkailleen entistäkin mukavamman ostosreissun ja on alkanut rakentaa kahviloita tavarataloihinsa. Kahvilakonsepti on rakennettu koko perheen tarpeita ajatellen, joten Biltema Caféssa on paljon valinnanvaraa niin aikuisille kuin lapsillekin. Tällä hetkellä Suomessa on kaksi Biltema Caféta, Kempeleen ja Raision tavaratalossa, mutta lisää kahviloitakin on suunnitteilla. Koska Biltema on koko perheen tavaratalo, periaatteena on, että kaikki perheenjäsenet voivat tuntea olonsa kotoisaksi Biltema Caféssa ja viettää ostoksilla käynnin yhteydessä miellyttävän rauhoittumishetken edullisesta syötävästä ja juotavasta nauttien.

Biltema Café Raision tavaratalossa. (Kuva: Biltema Raisio)

Yhteydenottoja toivotaan

Biltema Suomella on oma maakohtainen laajentumissuunnitelmansa, joka pitää sisällään useiden uusien myymälöiden avaamisen lähivuosien aikana. ”Työpöydällä” on useita erittäin potentiaalisia kohteita, ja myös uusia mahdollisuuksia kartoitetaan koko ajan aktiivisesti. Tontteja uusille tavarataloille toivotaan löytyvän ensisijaisesti Porista, Kotkasta, Hämeenlinnasta, Rovaniemeltä ja Mikkelistä.

– Tontin pitäisi olla kooltaan vähintään 15 000 neliötä, ja se saisi mielellään sijaita liikenteen välittömässä läheisyydessä. Emme ole kiinnostuneita vuokratonteista, vaan haluamme omistaa sekä kiinteistön että tontin. Tulemme siis jäädäksemme paikkakunnalle, kertoo Ronny Haglund, joka toimii kiinteistö- ja laajentumisasioissa Biltema Suomen edustajana ja Buffin Real Estate Finland Oy:n kiinteistö- ja rakennusprojektivastaavana. Buffin omistaa ja manageroi Suomen Biltema-tavarataloja ja niiden tontteja. Sekä Biltema että Buffin ovat perheyrityksiä.

Ronny Haglund ja Tom Lång odottavat yhteydenottoja maanomistajilta erityisesti Porista, Kotkasta, Hämeenlinnasta, Rovaniemeltä ja Mikkelistä. (Kuva: Biltema Suomi Oy)

Tavaratalon tilat, rakenteet ja tekniikka tulee suunnitella hyvin tulevaisuutta ajatellen. Tekniikan tulee olla energiatehokasta. Näin saadaan tavarataloja, jotka ovat pitkäikäisiä.

Haglundin mukaan paikallisten yritysten toivotaan olevan vahvasti mukana tavaratalon suunnitteluvaiheesta lähtien aina rakentamiseen ja kiinteistönhoitoon asti. Uuden tavaratalon avaaminen poikisi paikkakunnalle jopa 30 uutta työpaikkaa.

– Odotamme, että saamme yhteyden maanomistajiin ja paikallisiin vaikuttajiin, jotka haluavat luoda työpaikkoja ja tulevaisuutta omalle paikkakunnalleen, Haglund lähettää Bilteman ja Buffinin yhteiset terveiset.

Sten-Åke Lindholmin perustama Biltema aloitti postimyyntiyrityksenä Linköpingissä, Ruotsissa vuonna 1963. Suomen ensimmäinen Biltema-tavaratalo avattiin vuonna 1985.

 

Yhteyshenkilö: Ronny Haglund, kiinteistö- ja rakennusprojektivastaava, Buffin Real Estate Finland Oy, p. 044 765 8052