Vinkit talviselle automatkalle

Vinkit talviselle automatkalle

Talvi tarkoittaa usein myös vaativia ajokelejä useissa osissa maata, erityisesti pohjoisessa. Monet lähtevät viikonloppu- tai lomareissulle autolla, ja silloin on fiksua olla hyvin valmistautunut.

Aurinkoinen sää ja upeat talviset maisemat ja tiet voivat äkisti vaihtua lumimyrskyyn ja lähes nollanäkyvyyteen. Matkanteko voi pahimmillaan jäädä kesken, joko siitä syystä, ettei teillä pääse eteenpäin tai että joutuu odottamaan ja seisomaan ruuhkassa. Valitettavasti moni ei ota näitä mahdollisuuksia huomioon ennen autonrattiin istahtamista.

Viime vuosina sähköautojen myynti on kasvanut runsaasti. Sähköauto on kuitenkin tyyppinä erityisen altis talviliikenteessä kohdattaville mahdollisille ongelmille. Mikäli tie on suljettu esim. onnettomuuden vuoksi tai jono liikkuu muuten vain hitaammin, sähköauton akku menettää lataustaan, ja pahimmassa tapauksessa sen lataus voi purkautua ennen seuraavalle latausasemalle pääsyä.

Ajoitpa sitten sähköautoa tai ihan tavallista henkilöautoa, kannattaa tähän aikaan vuodesta huolehtia, että autossa on mukana tietyt tarvikkeet ja apuvälineet, varsinkin jos suuntaa pidemmälle ajomatkalle.

Huolehdi lämmöstä

Autossa on hyvä olla hyvä lapio. Kokoontaitettava malli vie tietysti vähemmän tilaa. Lapio voi osoittautua kullanarvoiseksi, jos ajaa vaikkapa ulos tieltä ja jää kiinni lumihankeen, ja sen avulla voi selviytyä pois ilman avun hälyttämistä.

Autossa kannattaisi pitää myös hinausköyttä, sillä sitä tulee tarvitsemaan, jos sattuu ajamaan ojaan tai jäämään kiinni. Köyden avulla voi auttaa myös muita pulaan joutuneita. Useimmissa autoissa on koukut, jotka saattavat olla piilotettuina auton etu- ja takaosan muovisuojusten alle. Kannattaa ottaa hyvissä ajoin selvää, missä nämä koukut ovat omassa autossa. Jos autossa on vetokoukku, on hinausköysi parasta kiinnittää sen ympärille.

Bensiini- ja dieselautoilijoiden kannattaa ottaa mukaansa varapolttoainetta kanisteriin. Joskus tankki voi päästä tyhjenemään yllättäen, joten kanisteri ja varapolttoaine voivat pelastaa matkanteon.

Niin kauan kuin moottori käy, autossa on lämmintä ja mukavaa, mutta on kuitenkin otettava huomioon, että ilman moottorin käymistäkin on selviydyttävä. Olisikin hyvä varautua ylimääräisillä huovilla, ehkäpä jopa makuupusseilla. Lämpimillä vaatteilla varustautuminen on myös hyvä ajatus, mikäli mahdollisesta pysähtymisestä sattuisi tulemaan pidempikestoinen.

Kun akun lataus purkautuu

Autossa tulisi pitää myös taskulamppua ja matkapuhelimen hätälaturia/virtapankkia. Se, että puhelimella voi soittaa apua, voi pelastaa tilanteen, ja se tuo myös turvallisuuden tunnetta. Puhelimen akku tyhjenee ennen pitkää, ja jos auto on pysähtynyt, ei voi olla täysin varma siitä, että akun saisi ladattua normaalisti. Virtapankit eivät ole kalliita, ja sellainen olisi hyvä olla aina autossa mukana. Kannattaa tietysti tarkistaa aina ennen lähtöä, että siinä on virtaa.

Tyhjentynyt auton akku on valitettavasti kylmien talvisäiden klassikko. Mikäli akun lataus on purkautunut täysin, akku pitäisi vaihtaa ennen ajamaan lähtöä. Jos se taas pääsee purkautumaan ajomatkan aikana, voi sen elvyttää tehokkaasti kannettavalla apukäynnistimellä. Käytännössä apukäynnistin antaa akulle niin paljon virtaa, että auto käynnistyy taas. Mukana olevilla käynnistyskaapeleilla voi puolestaan paitsi ottaa vastaan apua, myös auttaa muita. Niiden tuoma apu voi olla ainakin nopeampaa kuin se, että joutuu soittamaan ja odottelemaan paikalle apua.

Mitä muuta tulisi sitten ottaa huomioon? Ensiapulaukku on pakollinen tarvike autossa, eikä vie juuri tilaa. Sama koskee hätävasaraa. Lisäksi on järkevää pakata mukaan pientä syömistä ja juomista, mieluiten jotain lämmintä termospulloon.

Kun edellä mainitut seikat muistaa, on valmistautunut matkaan hyvin – tapahtuipa matkalla mitä tahansa.

 

P.S. Mikäli on kuitenkin huonoa onnea matkassa ja jää autolla jumiin lumihankeen, kannattaa ottaa näistä neuvoista vaarin:

1. Auton ei pidä antaa kaivautua enää syvemmälle lumeen

Kun auto jumiutuu hankeen, alkavat renkaat herkästi pyöriä tyhjää kaasua annettaessa, ja auto kaivautuu yhä syvemmälle lumeen. Lopulta voi käydä niin, ettei auto enää liikahdakaan. Silloin on aika ottaa lapio esiin ja luoda lunta reilusti pois renkaiden ympäriltä. Tätä ennen on hyvä muistaa oikaista renkaat, sillä jos renkaat osoittavat jompaankumpaan suuntaan, on autoa vain vaikeampi liikuttaa. Vanha hyvä neuvo on ajaa edestakaisin vähän kerrassaan ja päästä jokaisella kerralla aina vähän pidemmälle. Näillä neuvoilla auton pitäisi lopulta lähteä irti pinteestä!

2. Renkailla pitäisi olla pitoa allaan

Tyhjää pyöriville renkaille pitäisi saada parempi pito. Hiekka tai sora on usein paras vaihtoehto, mutta jos niitä ei ole saatavissa, niin voi olla hyvä hankkia luistonestomatot valmiiksi takakonttiin. Mattojen puuttuessa lähiympäristöstäkin voi etsiä apukeinoja: kuusenhavuja, erilaisia oksia tai napata käyttöön auton omat kumimatot. Myös apuvälineiden kanssa on parasta olla varovainen kaasun kanssa, tai muuten on pian takaisin lähtöruudussa.

Hyvää ja onnistunutta matkaa!