Historien om Biltema

Historien om Biltema

Så startades Biltema

Året är 1963. The Beatles släpper sitt första album och John F. Kennedy är USA:s president. Men det är också året när Sten-Åke Lindholm ställer sig frågan, som också blev startskottet för Biltemas framfart som hela familjens varuhus.

”Varför är bilreservdelar och biltillbehör så dyra?”

Sten-Åke såg att billeverantörerna ofta hade en relativt låg vinstmarginal på bilarna de sålde, för att kunderna skulle lockas till att köpa bilen. Den låga vinstmarginalen på bilen kompenserades genom att man tillämpade mycket högre marginaler på reservdelar, tillbehör och service.

När teknikintresserade Sten-Åke studerade prissättningen på andra produkter fann han att det ofta fanns många mellanled mellan tillverkare och slutkonsument. Många företag spenderade mycket pengar för att bygga upp varumärken, så att de kunde ge exklusivitet åt sina produkter, någonting som egentligen inte hade med kvaliteten på själva produkten att göra. Många varumärkesinnehavare hade inga egna fabriker, utan köpte sina produkter av underleverantörer på världsmarknaden.

Idén om Biltema föds – ”Det mesta som en bilägare behöver till sin bil”

Utifrån sina studier och iakttagelser drog Sten-Åke slutsatsen att om han tog bort mellanleden och köpte direkt från tillverkarna, så kunde han sänka priset på marknaden rejält. Sten-Åke började märka produkterna med Biltema, för att ytterligare kunna pressa priserna och samtidigt slippa varumärkestvister med olika generalagenter. Det var här den ursprungliga affärsidén ”Att erbjuda varor av god kvalitet till ett bra pris” föddes. Den primära målgruppen för Biltema i det här tidiga stadiet var bilägare, där Biltemas utbud skulle omfatta det mesta som en bilägare behöver till sin bil.

Starten av Biltema

Året är fortfarande 1963 och företaget Biltema startas under namnet ”BIL-TEMA”. Verksamheten på den här tiden bestod av postorderförsäljning av bildelar och biltillbehör. Biltemas populära slogan ”Varför betala mer?” myntades redan i den första katalogen. På den här tiden kunde vi inte stoltsera med moderna varuhus och stora lagerlokaler, utan Sten-Åkes och Biltemas arbete sköttes till en början från en liten källarlokal på Vistvägen i Linköping.

Strategiska inköpskontakter

Policyn och affärsidén att köpa in bildelar direkt från tillverkaren innebar att Biltema tidigt lokaliserade var tillverkningen av olika produkter skedde. Redan i slutet av 1970-talet började företaget bygga upp strategiska inköpskontakter runt om i världen, och idag har vi inköpskontor i flera länder i Europa och Asien.

1976 – nya lokaler och miljonomsättning

År 1976 hade omsättningen stigit till 25Mkr och Biltema flyttade till nya, egna lokaler på Torvingeområdet i Linköping. Den nya lokalytan var hela 6 000 kvadratmeter och innehöll både postorderhantering, centrallager och en butik på nästan 250 kvadratmeter. En butik som i början på 80-talet byggdes ut till ca 2 700 kvadratmeter.

1983 – Expanderingen börjar

År 1983 var det dags att expandera utanför Linköpings gränser, och så även utanför de svenska gränserna. 1983 var nämligen året då Biltemas andra varuhus öppnade, i Norge. Den norska etableringen följdes redan två år senare, år 1985, av öppnandet av Finlands första Biltemavaruhus. Etableringen av varuhus i Danmark fick vänta ytterligare några år, där vi 2002 slog upp dörrarna till det första varuhuset i landet.

92221

Biltemakatalogen

Biltemas välkända katalog har till dagens datum tryckts och distribuerats till cirka 14 miljoner hushåll i Norden två gånger om året. Biltemakatalogen har genom åren varit omåttligt populär och var länge den kanal som de flesta kunder hittade sina produkter i. Men i takt med den digitala marknadsföringens framfart togs år 2022 beslutet att den tryckta katalogen inte längre skulle distribueras, till förmån för ökad digital marknadsföring

Biltemas hållbarhetsstrategi

Biltema i dag

Idag har Biltema cirka 160 varuhus runt om i våra fyra nordiska länder, och vi växer och utvecklar ständigt vårt sortiment, med mottot och ledorden ”Högre kvalitet – till lågt pris”. Förutom att fortsatt vara ett familjeägt företag, har Biltema idag även blivit hela familjens varuhus.

Läs mer om våra affärsområden här.

Från postorder till varuhuskedja - resan i årtal

  • 1963: Postorderförsäljning från Linköping.
  • 1976: Första varuhuset öppnar i Linköping.
  • 1980: Varuhuset i Linköping får en ny butiksyta på 2700 kvm.
  • 1983: Första varuhuset öppnar i Norge.
  • 1985: Första varuhuset öppnar i Finland. 
  • 90-talet: Produktsortimentet breddas. 
  • 00-talet: Organisationen utvecklas.
  • 2000: Biltema öppnar varuhus som drivs som franchise.
  • 2002: Första varuhuset öppnar i Danmark. 
  • 2003: Postorderverksamheten lades ner.
  • 2007: Invigning av vårt nya stora centrallager i Halmstad, med en lagringskapacitet på ca 110 000 EUR-pallar.
  • 2012: Nytt huvudkontor i Helsingborg. 
  • 2013: Organisationen fortsätter att växa, över 100 varuhus.  
  • 2013–2022: Biltema har 161 öppna varuhus i Norden.
  • 2022: Biltemakatalogen slutar tryckas, till förmån för ökad digital marknadsföring.
  • 2023: Etableringen av nya varuhus fortsätter.
  • 2023: Biltema firar 60-år av låga priser.