Peräkärryn vuokrausehdot
Näitä sopimusehtoja sovelletaan kuomullisen peräkärryn vuokraukseen Biltema Suomi Oy (jäljempänä "Biltema") ja vuokralleottajan (jäljempänä "Asiakas") välillä. Vuokralleantajan yhteystiedot: Biltema Suomi Oy (1560844-9), Iltaruskontie 2, 00750 Helsinki
Peräkärryn vuokraaminen
Peräkärryn voi vuokrata Biltema:n verkkosivuilta löytyvän varauspalvelun kautta tai Biltema-myymälän asiakaspalvelusta. Vuokra-aika voi alkaa aikaisintaan 30 minuutia myymälän aukeamisajan jälkeen, varausvahvistuksen ilmoittamana ajankohtana. Lopullinen vuokra-aika käy ilmi Asiakkaan saamasta varausvahvistuksesta.
Asiakas noutaa peräkärryn siitä myymälästä, jonka hän on valinnut varausta tehdessään. Vuokraus maksetaan peräkärryn noudon yhteydessä myymälän asiakaspalvelupisteellä. Asiakkaan henkilöllisyys ja ajokortti tarkistetaan maksun yhteydessä. Asiakkaalla tulee olla voimassa riittävä ajo-oikeus, ja hänen tulee olla ajokunnossa. Asiakas allekirjoittaa vuokrasopimuksen varausta tehdessään vahvalla tunnistautumisella.
Asiakas on velvollinen peräkärryn vastaanottaessaan tarkastamaan sen kunnon. Mikäli kunto antaa aihetta huomautuksiin, Asiakkaan on viipymätä ilmoitettava siitä Biltema-myymälän asiakaspalveluun.
Peräkärryn käyttö
Asiakas on velvollinen käyttämään vuokraamaansa peräkärryä huolellisesti vain sille tarkoitettuun tavanomaiseen käytöön. Asiakas ei saa luovuttaa peräkärryä kenenkään muun käytöön, eikä sitä saa viedä Suomen rajojen ulkopuolelle. Maa-ainesten ja haitallisen jätteen kuljettaminen peräkärryssä on kielletty. Kuomua ei saa irrottaa peräkärrystä. Asiakas ei saa korjata tai kolmannella osapuolella korjauttaa peräkärryä, eikä tehdä siihen muutoksia ilman Bilteman etukäteen antamaa kirjallista lupaa.
Asiakkaan tulee huolehtia mahdollisuuksien mukaan siitä, ettei poikkeuksellisista luonnonvoimista aiheudu vahinkoa. Kuomua ei tule avata myrskytuulessa.
Peräkärryä ei saa ylilastata. Perävaunu on kuormattava niin, ettei kuorma voi aiheuttaa haittaa muulle liikenteelle, vahingoittaa omaisuutta tai pudota tielle. Peräkärryn lasti on sidotava kiinni kuomusta huolimatta. Peräkärryn kuormaus on aloitettava edestä niin, että painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä. Painavimmat tavarat on laitettava akselin päälle.
Asiakkaan tulee ilmoittaa viivytyksettä peräkärryssä havaitsemistaan puutteista tai virheistä Biltemalle. Asiakas on vastuussa myös peräkärryn käyttöä koskevien voimassa olevien määräyksien sekä pysäköintimääräyksien noudattamisesta.
Vuokratun peräkärryn palauttaminen
Asiakkaan tulee palauttaa peräkärry vuokra-ajan päätyessä siihen tavarataloon, josta se on noudettu.
Vuokrauksen hinnasta ei anneta hyvitystä, vaikka Asiakas palautaisi peräkärryn ennen vuokra-ajan päättymistä. Mikäli Asiakas palauttaa peräkärryn vuokra-ajan päättymisen jälkeen, Biltemalla on oikeus periä 50 € suuruinen myöhästymismaksu kultakin alkavalta vuorokaudelta. Peräkärryä ei voi palauttaa tavaratalojen aukioloaikojen ulkopuolella.
Peräkärryn tulee olla palautettaessa puhdistettu ja tyhjä sekä muutoin samassa kunnossa kuin se oli vuokralle luovutettaessa. Biltemalla on oikeus periä Asiakkaalta peräkärryn puhdistuskulut sekä kierrätysmaksut tarvittaessa.
Vakuutus ja korvausvastuu
Bilteman vuokralle tarjoamilla peräkärryillä on sekä liikenne- että kaskovakuutus. Vahingon sattuessa Asiakkaalta peritään omavastuun (150 euroa) arvoinen korvaus, mikäli vakuutus korvaa hänen vastuulleen kuuluvan vahingon. Asiakkaalla on mahdollisuus hankkia omavastuuvähennys (lisäturva, 5 € / vrk), jolloin Asiakkaan omavastuu edellä mainituista vahingoista on 0 €.
Lisäturvaan sisältyvä omavastuualennus ei sovellu tilanteisiin, joissa vahinko on syntynyt
- Asiakkaan huolimattomuuden tai laiminlyönnin seurauksena
- laitteiston ylikuormauksen tai virheellisen kuormauksen vuoksi, mikä on johtanut esimerkiksi renkaan vaurioitumiseen.
Jos vahinko on aiheutunut Asiakkaan tahallisesta teosta tai törkeästä huolimattomuudesta, Asiakas vastaa vahingosta täysimääräisesti.
Asiakas on velvollinen korvaamaan Biltemalle vahingon, joka aiheutuu hänestä johtuvasta peräkärryn vahingoittumisesta, sen katoamisesta, väärinkäytöstä tai yleisten ohjeiden noudattamatta jättämisestä (esim. pysäköintivirhemaksut).
Biltema ei vastaa peräkärryn käytöstä tai käsittelystä aiheutuvasta vahingosta, joka kohdistuu Asiakkaaseen tai kolmanteen osapuoleen tai näiden omaisuuteen. Biltema ei vastaa mistään välillisestä tai epäsuorasta vahingosta. Muiden kuin kuluttaja-asiakkaiden osalta Bilteman kokonaisvastuu rajoittuu korkeintaan määrään, joka vastaa peräkärryn vuokraa. Edellä mainittu ei kuitenkaan rajoita vastuuta, jos vahinko on aiheutettu tahallisesti tai törkeäksi katsotavalla huolimattomuudella.
Lakisääteinen virhevastuu
Vastaamme vuokrauspalvelun lakisääteisestä virhevastuusta. Mikään tämän sopimuksen ehdoista ei rajoita kuluttajan kuluttajasuojalainsäädännön mukaisia oikeuksia. Kuluttaja-asiakkaat voivat tehdä virheilmoituksen aina kahden kuukauden sisällä virheen havaitsemisesta. Suosittelemme tekemään virheilmoituksen kuitenkin mahdollisimman pian asian käsittelyn helpottamiseksi.
Varauksen peruuttaminen tai muuttaminen
Peräkärryn varauksen voi peruuttaa tai sitä voi muuttaa viimeistään 24 tuntia ennen varausajan alkamista. Peruutus/muutos varausaikaan tehdään soitamalla varausvahvistuksesta löytyvään puhelinnumeroon tai asioimalla tavaratalon asiakaspalvelupisteessä.
Peräkärryn varauksella ei ole lakisääteistä etämyynnin peruuttamisoikeutta. Kuluttajansuojalain mukaan peruuttamisoikeutta ei ole autovuokrauspalvelulla tai vapaa-ajan palvelulla, joka tapahtuu sopimuksessa määrättynä ajankohtana. Vuokra-ajan valitseminen katsotaan nimenomaiseksi pyynnöksi suoritaa vuokrauspalvelu Asiakkaan toivomana ajankohtana.
Vuokrasopimuksen purkaminen
Mikäli Asiakas olennaisesti rikkoo sopimuksen ehtoja, Biltemalla on oikeus purkaa sopimus päättymään välittömästi ja ottaa peräkärry takaisin haltuunsa Asiakasta kuulematta.
Ylivoimainen este
Biltema ei vastaa ylivoimaisesta esteestä aiheutuneesta vahingosta. Ylivoimaisena esteenä pidetään Bilteman vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevaa ennalta arvaamatonta seikkaa tai olosuhteiden muutosta. Ylivoimainen este voi olla esimerkiksi sota, lakko, sähkökatko, tietoliikennehäiriö, mellakka, tartuntatauti, sabotaasi, luonnonmullistus, viranomaisen antama kielto tai määräys. Biltema ilmoittaa ylivoimaisesta esteestä viipymättä, mikäli kohtaa sellaisen.
Sovellettava laki ja riitatilanteet
Tähän sopimukseen liityvät erimielisyydet ratkaistaan Suomen lain mukaan.
Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, Asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn Asiakkaan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Asiakas voi käyttää myös Euroopan komission ylläpitämää verkkovälitteistä riidanratkaisufoorumia (ODR-foorumi). Riidanratkaisufoorumi: https://ec.europa.eu/odr
Asiakkaan tulee ilmoittaa ODR-forumiin Bilteman asiakaspalvelun sähköpostiosoite asiakaspalvelu@biltema.fi.
Biltema ei korvaa mahdollisen asiamiehen käyttämisestä koituvia kuluja, koska asian käsittely kuluttajariitalautakunnassa, kuluttajaneuvonnassa ja ODR-foorumissa on veloituksetonta, eikä vaadi asiamiehen käyttämistä.
Asiakkaalla on oikeus saattaa tätä sopimusta koskeva riita-asia asuinpaikkansa tai Bilteman kotipaikan käräjäoikeuden ratkaistavaksi Suomessa. Jollei Asiakkaalla ole asuinpaikkaa Suomessa, asia käsitellään Bilteman kotipaikan käräjäoikeudessa Suomessa.