Allmänna villkor Köp & Hämta

1. Allmän köpinformation

Dessa allmänna villkor ”Köp & hämta” gäller mellan dig såsom konsument och Biltema Suomi Oy, FO-nummer 1560844-9, (”Biltema”) när du handlar varor online på www.biltema.fi (”Biltema Online”) och hämtar dem på valt Biltemavaruhus (”Biltemavaruhus”). 

Du kan endast handla på Biltema Online om du är en myndig person och har rätt att ingå avtal.

Biltema reserverar sig för eventuella fel i texter, bilder och för prisändringar. Detta gäller för uppgifter i Biltema Online, katalog samt i våra reklamutskick och marknadsföringsmaterial. Biltema har rätt att korrigera sådana fel, ändra eller uppdatera informationen på Biltema Online och att löpande göra produktändringar och förbättringar.

2. Beställning och köp av vara 

Vid beställning av varor på Biltema Online ingår du ett avtal om köp när du väljer att bekräfta din beställning i Biltema Onlinekassan. Biltema kommer att skicka en bekräftelse på ditt köp per SMS eller e-post till de kontaktuppgifter som du angett vid beställningstillfället. 

Beställda varor förblir Biltemas egendom till dess de till fullo är betalda.

2.1 Ändring av beställning

Om du upptäcker felaktigheter på din beställning är det viktigt att du omgående kontaktar valt Biltemavaruhus för att ändra din beställning. 

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller Biltema sig rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avbryta din beställning. 

2.2 Information om varan

Information kring en enskild vara presenteras på Biltema Online i anslutning till köpet av varan. För fullständig information kring varan hänvisas till varans förpackning.

2.3 Lagersaldo

Aktuell lagerstatus för en vara hos respektive Biltemavaruhus anges via Biltema Online i samband med beställningen. Om Biltema uppmärksammar att din beställning inte kan levereras till fullo på grund av eventuella avvikelser i lagerinformationen i Biltema Online, kontaktar aktuellt Biltemavaruhus dig. Du har då givetvis rätt att avbryta alternativt ändra din beställning. Biltema förbehåller sig rätten att inte fullfölja en beställning i de fall varan är slut i lager eller vid tekniska fel. Motsvarande gäller om lagersaldot har ändrats från beställningstillfället till dess att din beställning hämtas av dig i aktuellt Biltemavaruhus. Biltema kommer i sådana fall att betala tillbaka eventuell erlagd betalning till dig i enlighet med nedan betalningslösning.

3. Priser och betalsätt

Priset för de varor som du beställer är det pris som anges på Biltema Online på dagen för din beställning eller då du senast ändrat din beställning, med reservation för eventuella tryckfel eller andra felaktigheter. Samtliga priser anges inklusive moms.

Vi erbjuder följande betalningsalternativ i samarbete med Adyen. I anknytning härtill kan sägas att om köp inte fullföljs hanteras återbetalningen utav Adyen antingen genom att släppa det reserverade beloppet eller genom att kreditera betalningen. Vid val av vissa betalmedel kan även en avgift tillkomma.

3.1 Direktbanksbetalning

Efter att du bekräftat ditt köp i Biltema Onlinekassan slussas du vidare till din internetbank för att slutföra din betalning. Pengarna kommer att dras direkt från ditt konto när du godkänner transaktionen.

3.2 Kortbetalning

Du kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA och Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift och kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner Adyen för att garantera en snabb och säker betalning. För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet.

Efter att du bekräftat ditt köp i Biltema Onlinekassan kommer du få ange dina kortuppgifter för att slutföra beställningen varefter priset för beställningen kommer att reserveras på ditt konto. Transaktionen sker med SSL-kryptering vilket innebär att ingen obehörig kan se dina uppgifter. Själva kortdebiteringen sker först efter att din beställning hämtas av dig i Biltemavaruhuset. Du är skyldig att säkerställa att det finns pengar på det kort som du har valt att betala med vid tillfället för reservering och betalning. Kan angivet kort inte debiteras när du hämtar varorna har Biltema rätt att häva köpet eller kräva betalning i efterhand. Reserverade belopp hanteras av Adyen. Vid frågor om ditt reserverade belopp, vänligen kontakta Biltema Kundservice (tel. 09 4270 5830, asiakaspalvelu@biltema.fi).

  1. Så här går det till:
    Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till Adyens säkra betalningsserver.
  2. Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren. Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
  3. En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
  4. Köpsumman reserveras först på ditt konto.
  5. Det reserverade beloppet förs över till ”Butik” när varorna skickas.

Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS. För information om din betalning kontakta Biltema Kundservice (tel. 09 4270 5830, asiakaspalvelu@biltema.fi).

Notera att vi (Storebox) idag inte stödjer betalning som sker med betalkort via Samsung Pay eller Apple Pay.

3.3 MobilePay

Genom att använda MobilePay behöver du inte ange kortuppgifter och kan slutföra din betalning med bara några klick. I Biltema Onlinekassan väljer du betalning med MobilePay och därefter ombeds du ange ditt mobilnummer. Sedan kommer du automatiskt att överföras till MobilePay appen, och med en svepning kan du godkänna betalningen. Beställningens slutsumma reserveras på det kort som är kopplat till din MobilePay app. Det reserverade beloppet kommer att debiteras först när din beställning hämtas i det valda Biltema-varuhuset.

Det tillkommer inga avgifter eller andra kostnader när du betalar med MobilePay.

3.4 Klarna

3.4.1 Klarna ”Betala senare”

Tillsammans med Klarna erbjuder vi dig möjligheten att betala med faktura efter att du har mottagit varorna. Efter din beställning kommer Klarna att skicka dig en faktura som ska betalas inom 30 dagar från den dag du avhämtat din beställning – utan ränta eller avgifter. Obs! Fakturan skickas till den e-postadress du angav vid köptillfället. Du kan också se och betala fakturan i Klarna-appen eller på Klarnas webbplats.

Se Klarnas villkor för Betala senare: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/sv_fi/invoice?credit_time=30

Se också Standardiserad europeisk konsumentinformation

3.4.2 Klarna ”Dela upp”

Tillsammans med Klarna erbjuder vi dig också möjligheten att dela upp ditt köp över tid med månatliga betalningar. Ditt köp läggs till din månadsfaktura som skickas till dig i slutet av varje månad och visar den minimala månadskostnaden för delbetalning. Obs! Fakturan skickas till den e-postadress du angav vid köptillfället. Dessutom kan du se och betala fakturan i Klarna-appen eller på Klarnas webbplats. Du kan också betala hela din resterande skuld när som helst under delbetalningstiden.

Se Klarnas villkor för ”Dela upp”: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/fi-fi/fixed_amount

Se också Standardiserad europeisk konsumentinformation

4. Leveransinformation

Dina varor anses levererade då du hämtar dem i valt Biltemavaruhus. Varorna kan hämtas 2 timmar efter att du mottagit Biltemas bekräftelse på ditt köp per SMS eller e-post via de kontaktuppgifter som du angett vid beställningstillfället. 

Om beställning är lagd 2 timmar eller kortare tid innan stängning av aktuellt Biltemavaruhus, kan upphämtning ske nästföljande dag. 

Följ skyltar till ”Köp och hämta”-disken i det Biltemavaruhus där du valt att hämta ut dina varor. För att säkerställa att dina varor hämtas av dig måste du visa din legitimation och mottagen bekräftelse av beställningen. Eventuellt ombud behöver visa sin legitimation samt fullmakt av dig.

Om du inte hämtar din vara inom 48 timmar efter mottagen bekräftelse hävs köpet och dina pengar återbetalas.  

Notera att när du köper produkter via Köp & Hämta Drive In är det viktigt att du säkerställer att du hämtar din beställning med ett lämpligt fordon där t ex bagageutrymme är urplockat och nerfällt, eller att du har ett släp för mer stora och skrymmande produkter. På så vis kan varuhuspersonalen levererar ut beställningen på ett bra, effektivt och framför allt säkert sätt.

Produkter som är tyngre och/eller skrymmande och som därmed inte kan lastas säkert av varuhuspersonalen, ansvarar du som kund själv för att lasta in i ditt fordon.

I de varuhus som erbjuder Köp & Hämta Drive In

Dina varor anses levererade då du fått dem levererade ut till din bil vid ditt Biltemavaruhus. Varorna kan hämtas 2 timmar efter att du mottagit Biltemas bekräftelse på ditt köp per SMS eller e-post via de kontaktuppgifter som du angett vid beställningstillfället.

Om beställning är lagd 2 timmar eller kortare tid innan stängning av aktuellt Biltemavaruhus, kan upphämtning ske nästföljande dag.
Följ skyltar och anvisningar för ”Köp & Hämta Drive In” när du kommit till ditt Biltemavaruhus.

För att säkerställa att du är på plats och att dina varor levereras ut till din bil ber vi dig göra följande när du är på plats:

  1. När du kommit fram till upphämtningsplatsen anmäler du din ankomst genom att klicka på knappen "Anmäl ankomst" som du fått via tidigare utskickad information.
  2. Vänligen ange ditt registreringsnummer så personalen vet vilken bil de skall leverera till. Antingen gör du detta via utskickat SMS eller e-post.
  3. Säkerställ att bagagelucka och/eller sidodörr är olåsta, samt att du har ett lämpligt fordon för att hämta upp den beställning du lagt.


Genom detta samtycker du till våra användarvillkor och förfarande av Köp & Hämta Drive In, samt att detta likställs med en kvittering av att du fått dina varor levererade.

Om du inte hämtar din vara inom 48 timmar efter mottagen bekräftelse hävs köpet och dina pengar återbetalas.

5. Ångerrätt, öppet köp och reklamationer

5.1 Ångerrätt 

Enligt Konkurrens- och Konsumentverket har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från dagen då du, eller någon för din räkning, hämtat ut beställningen i aktuellt Biltemavaruhus.  Ångerrätten gäller inte sådana produkter där du har brutit förseglingen och dessa produkter inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl eller produkter som snabbt kan försämras eller bli för gamla. Ångerrätten gäller inte heller produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. 

Du som vill utöva din ångerrätt kan komma in till ditt Biltemavaruhus med produkten och ditt kvitto och meddela att köpet ångras. Det går också bra att skicka ett klart och tydligt meddelande till Biltema (kontaktuppgifter anges nedan) om ditt beslut om att ångra ditt köp. Ange ditt namn, adress och annan relevant information, t ex. beställningsnummer, kvittonummer och namn på varan i meddelandet. I samband med detta kommer du att behöva fylla i en ångerblankett motsvarande den som återfinns i länk nedan. Vi rekommenderar att du använder den ångerblankett som Konkurrens- och Konsumentverket tagit fram och som du hittar här

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid måste du antingen komma in till ditt Biltemavaruhus och meddela att du ångrar köpet enligt ovan eller skicka in ångerblanketten till Biltema inom 14 dagar från dagen då du, eller någon för din räkning, hämtat ut varan i aktuellt Biltemavaruhus.

Du måste vidare returnera varan till Biltema på egen bekostnad utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat Biltema ditt beslut att utöva ångerrätten. Biltema kommer betala tillbaka värdet av de varor som omfattas av ångerrätten med ett eventuellt avdrag för värdeminskning i det fall du har använt varan och detta har påverkat varans art, egenskap och funktion. 

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från och med den dag då Biltema eller Biltemavaruhuset tagit emot ditt beslut att utöva ångerrätten och förutsatt att Biltema vid den tidpunkten fått tillbaka produkten.

5.2 Öppet köp

Vid köp hos Biltema har du, utöver ångerrätten, 30 dagars öppet köp från dagen då du, eller någon för din räkning, hämtat ut beställningen i aktuellt Biltemavaruhus. Detta innebär att du kan få pengarna tillbaka när du returnerar din vara. Du kan lämna tillbaka i vilket Biltemavaruhus du vill.

Vänd dig omgående till kundserviceavdelningen i ditt närmaste Biltemavaruhus. OBS! Glöm inte att ta med kassakvitto. Varorna bytes eller återköpes om följande villkor uppfylls:

  • Varan är oanvänd d.v.s. ej förstörd eller skadad.
  • Originalförpackningen är oskadad, d.v.s. brukbar. Oljor, kemikalier och andra produkter som saknar försegling bytes ej.
  • Kassakvittot uppvisas.
  • Bytet eller återköpet sker inom 30 dagar från inköpsdatum.
  • Undantaget är vissa bilelektronikartiklar och då står det på kassakvittot "Elektronikprodukt Bil, återköps ej!".
  • Reavaror återköps ej.

5.3 Reklamationer

Reklamation ska ske snarast, men ändå inom två (2) månaders tid, efter att felet upptäcktes. För reklamationer, vänd dig till ditt närmsta Biltemavaruhus och ta med dig varan samt inköpskvitto. Om det innebär extra besvär för dig att besöka närmaste Biltemavaruhus med ditt reklamationsärende rekommenderar vi att du först tar kontakt med ditt Biltemavaruhus på telefon 09 4270 5830. Ha vara och inköpskvitto redo.  

Om en vara är felaktig kommer du att krediteras motsvarande varans värde alternativt få felet avhjälpt eller få varan omlevererad om det inte innebär en oskälig kostnad för Biltemavaruhuset. Vid betalning med kort kommer kreditering vid fel på någon vara att ske till samma kort som uppgavs vid beställning. Vid betalning med faktura kommer kreditering att ske av Qliro enligt deras villkor.

6. Personuppgifter

När du handlar eller interagerar med oss kan du komma att dela dina personuppgifter med oss. Vi hanterar personuppgifter enligt Biltemas integritetspolicy .

Du hittar den senaste versionen av integritetspolicyn på www.biltema.fi/sv-fi/kundservice/anvandarvillkor/integritetspolicy/.

7. Kontakt 

Du når Biltemas kunniga kundserviceavdelning som sitter redo att svara på dina frågor på asiakaspalvelu@biltema.fi eller på telefonnummer 09 4270 5830 mån–fre 08.00–19.00, lör 9.00–17.00 ja sön 10.00–16.00. 

Adress, telefonnummer och e-post till respektive Biltemavaruhus hittar du via Biltema Online.

8. Tvist

Om en meningsskiljaktighet rörande köpeavtalet inte kan lösas genom förhandling mellan parterna, kan konsumenten hänskjuta ärendet till konsumenttvistenämnden (www.kuluttajariita.fi) för avgörande.

Innan ärendet hänskjuts till konsumenttvistenämnden för behandling bör konsumenten kontakta magistraternas konsumentrådgivning (www.konsumentrådgivning.fi).