Osta & Nouda -palvelun yleiset ehdot

1. Yleistä palvelusta ja ostamisesta

Nämä Osta & Nouda -palvelun yleiset ehdot koskevat Sinua (jatkossa ”asiakas”) sekä Biltema Suomi Oy:tä, Y-tunnus 1560844-9, (”Biltema”), kun teet ostoksen verkkokaupassa osoitteessa www.biltema.fi (”Bilteman verkkosivut”) ja noudat ostoksesi valitsemastasi Biltema-myymälästä (”Biltema-myymälä”).

Bilteman verkkosivuilla voivat tehdä ostoksia ainoastaan täysi-ikäiset henkilöt, joilla on sopimuksenteko-oikeus.

Biltema pidättää oikeuden mahdollisiin painovirheisiin ja hinnanmuutoksiin verkkosivuillaan, kuvastossaan ja muissa markkinointimateriaaleissaan. Biltemalla on oikeus korjata mahdolliset virheet, muuttaa tai päivittää verkkosivujen tietoja sekä tehdä jatkuvasti tuotemuutoksia ja -parannuksia.

2. Tuotteen tilaaminen ja ostaminen

Kun asiakas tekee tilauksen Bilteman verkkosivuilta ja vahvistaa sen kassalla, hän tekee samalla kauppasopimuksen. Biltema lähettää tilauksesta vahvistuksen joko tekstiviestinä tai sähköpostitse asiakkaan ostohetkellä antamaan matkapuhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen.

Tilatut tuotteet ovat Bilteman omaisuutta siihen saakka, kun ne on kokonaan maksettu.

2.1 Tilauksen muuttaminen

Jos asiakas huomaa virheitä tilauksessaan, tulee hänen olla viipymättä yhteydessä siihen Biltema-myymälään, jonka hän on valinnut noutomyymäläksi, jotta tilausta voidaan vielä muuttaa.

Selkeissä virhetapauksissa (esim. väärä hinta, painovirhe jne.) Biltema pidättää itsellään oikeuden korjata virhe jälkikäteen. Mikäli asiakas ei ole tyytyväinen Bilteman tekemään korjaukseen, hänellä on oikeus perua tilauksensa.

2.2 Tuotteen tiedot

Yksittäisen tuotteen tiedot on esitetty Bilteman verkkosivuilla ko. tuotteen kohdalla. Tuotteen täydelliset tiedot voi lukea tuotepakkauksesta.

2. Varastosaldo

Tuotteen varastosaldo kussakin Biltema-myymälässä on ilmoitettu ko. tuotteen yhteydessä Bilteman verkkosivuilla. Mikäli Biltema huomaa, ettei asiakkaan tilausta voida toimittaa noudettavaksi kokonaisuudessaan varastosaldojen poikkeavuuden vuoksi, on noutomyymäläksi valittu Biltema-myymälä yhteydessä suoraan asiakkaaseen. Tuolloin asiakkaalla on täysi oikeus perua tilauksensa tai muuttaa sitä. Biltema pidättää itsellään oikeuden olla toimittamatta tilausta kokonaisuudessaan teknisten ongelmien vuoksi tai silloin, jos tuote on loppunut varastosta. Sama pätee silloin, jos varastosaldo on muuttunut tilaushetkestä siihen hetkeen, kun asiakas saapuu noutamaan tilaustaan Biltema-myymälästä. Näissä tapauksissa Biltema hyvittää asiakkaan maksaman summan seuraavassa kohdassa esitetyn mukaisesti.

3. Hinnat ja maksutavat

Asiakkaan tilaamien tuotteiden hinnat ovat ne, jotka on esitetty Bilteman verkkosivuilla sinä päivänä, kun tilaus on tehty tai kun sitä on viimeksi muutettu. Biltema pidättää oikeuden mahdollisiin painovirheisiin tai muihin virheisiin. Kaikki hinnat sisältävät alv:n.

Biltema tarjoaa seuraavat maksutapavaihtoehdot, joiden maksupalvelutarjoajana on Adyen. Mikäli ostoa ei viedä päätökseen, Adyen hoitaa takaisinmaksun joko vapauttamalla asiakkaan tililtä varatun summan tai hyvittämällä maksun tämän tilille. Joihinkin maksutapoihin voi sisältyä lisämaksu.

3.1 Verkkopankkimaksu

Kun asiakas on vahvistanut ostoksensa Bilteman verkkosivujen kassavaiheessa, hänet ohjataan suoraan omaan verkkopankkiinsa maksamaan. Maksu veloitetaan heti asiakkaan tililtä.

3.2 Korttimaksu

Asiakas voi myös maksaa koko tilaussumman pankki- (debit) tai luottokortillaan. Osta & Nouda -palvelussa Bilteman verkkosivuilla käyvät maksukorteista Visa ja Mastercard. Maksukortin käytöstä ei peritä lisämaksua. Korttimaksu tapahtuu Adyenin turvallisella maksupalvelimella. Lisäturvallisuuden takaamiseksi käytämme 3D-Securea, joka on Visan ja Mastercardin kehittämä älykäs ja turvallinen tapa edistää verkkomaksujen turvallisuutta.

Vahvistettuaan tilauksensa Bilteman verkkosivuilla asiakkaan tulee täyttää maksukorttitietonsa, jolloin kortille tehdään katevaraus. Kaupanteko tapahtuu SSL-suojatussa ympäristössä, eli ulkopuoliset eivät voi nähdä asiakkaan tietoja. Lopullinen maksukorttiveloitus tapahtuu vasta tilauksen noutamisen jälkeen. Asiakas on itse vastuussa siitä, että hänen maksukortillaan on tarpeeksi katetta ostoksen loppusumman varausta ja veloitusta varten. Mikäli maksukorttia ei voida veloittaa asiakkaan noutaessa tilaustaan, on Biltemalla oikeus peruuttaa kauppa tai vaatia maksu jälkikäteen. Katevaraukset käsittelee Adyen. Mikäli sinulla on kysyttävää katevarauksiin liittyen, ota yhteyttä Bilteman asiakaspalveluun (p. 09 4270 5830, asiakaspalvelu@biltema.fi).

Näin maksat kortilla:

  1. Valitse kassalla maksutavaksi maksukortti. Sinut yhdistetään Adyenin turvalliseen maksupalvelimeen.
  2. Valitse maksukortin tyyppi ja syötä sitten kortin numero, voimassaoloaika, kortin turvakoodi eli CVV-luku sekä kortin omistajan nimi. Huomaathan, että e-maksukortin tulee olla voimassa vähintään kaksi kuukautta.
  3. Kortin tiedot sekä sillä oleva kate tarkistetaan.
  4. Ostoksesi loppusumma varataan tililtäsi.
  5. Katevaraus siirretään ”Myyjälle” (Biltema-tavaratalolle), kun tuotteet on keräilty.

 

Mikäli sinulla on kysyttävää katevarauksiin liittyen, ota yhteyttä Bilteman asiakaspalveluun (p. 09 4270 5830, asiakaspalvelu@biltema.fi).

Huomaathan, että Storebox ei tue tällä hetkellä Samsung Payn tai Apple Payn kautta tehtyjä korttimaksuja. Tämä tarkoittaa myös, etteivät digitaaliset ostokuitit tallennu Storeboxiin.

3.3 MobilePay

Valitessaan maksutavaksi MobilePayn asiakkaan ei tarvitse syöttää maksukortin numeroaan, vaan maksun saa viimeisteltyä vain parilla klikkauksella. Asiakas valitsee kassalla maksutavaksi MobilePayn ja syöttää MobilePay-sovellukseen liittämänsä matkapuhelinnumeron. Tämän jälkeen hänet ohjataan automaattisesti MobilePay-sovellukseen hyväksymään maksu. Ostoksen loppusummasta tehdään katevaraus sille maksukortille, jonka asiakas on liittänyt MobilePay-sovellukseen, ja se veloitetaan kortilta, kun asiakas noutaa tilauksensa valitsemastaan Biltema-tavaratalosta.

MobilePaylla maksamisesta ei veloiteta lisämaksua tai muita kuluja.

3.4 Klarna-lasku ja -osamaksu

3.4.1 ”Maksa myöhemmin”

Valitessaan maksutavaksi Klarnan ”Maksa myöhemmin” asiakkaalla on mahdollisuus maksaa ostoksensa laskulla vasta saatuaan tuotteet. Klarna lähettää asiakkaalle laskun, jonka eräpäivä on 30 kuluttua siitä, kun asiakas on noutanut tilauksensa. Asiakkaalta ei peritä korkoa tai muita kuluja. Lasku lähetetään asiakkaan ostohetkellä ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Laskun voi katsoa ja maksaa myös Klarnan sovelluksessa ja verkkosivuilla.

Maksa myöhemmin -maksutavan yleiset ehdot:
https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/kco/fi_fi/invoice?credit_time=30

Katso myös Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot

3.4.2 ”Pilko maksut”

Asiakas voi halutessaan maksaa ostostaan myös vähän kerrallaan jakamalla laskunsa valitsemiinsa kuukausieriin. Lasku lisätään asiakkaan kuukausilaskuun, joka lähetetään tälle joka kuukauden lopussa ja jossa ilmoitetaan vähintään maksettava summa. Asiakas voi myös maksaa kerralla pois jäljellä olevan velkansa milloin tahansa. Lisäksi kuukausilaskun voi katsoa ja maksaa Klarnan sovelluksessa ja verkkosivuilla.

Pilko maksut -maksutavan yleiset ehdot: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/fi-fi/fixed_amount

Katso myös Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot

3.5 Maksamiseen liittyvää lisätietoa

Ostotapahtuman yhteydessä asiakas hyväksyy nämä Osta ja Nouda -palvelun yleiset ehdot sekä maksupalvelutarjoaja Adyenin yleiset ehdot.

Kun asiakas valitsee maksutavaksi Klarnan, siirtyy saatava Klarna Bank AB:lle (”Klarna”). Kaikissa laskuihin ja maksuihin liittyvissä kysymyksissä asiakasta ohjeistetaan olemaan yhteydessä Klarnan asiakaspalveluun: https://www.klarna.com/fi/asiakaspalvelu/

Laskutettavien ostotapahtumien yhteydessä Biltema pidättää oikeuden siihen, että Klarna tarkistaa asiakkaan luottokelpoisuuden. Asiakkaan henkilötietojen ja luottotietojen käsittely on välttämätöntä, jotta hänelle voidaan myöntää luottoa laskun muodossa.

Myöhästyneestä maksusta Klarna lähettää asiakkaalle maksumuistutuksen, johon sisältyy 5 euron muistutusmaksu.

4. Toimitustiedot

Tilaus katsotaan toimitetuksi, kun asiakas noutaa sen valitsemastaan Biltema-myymälästä. Tilaus on noudettavissa kahden (2) tunnin kuluttua siitä, kun asiakas on vastaanottanut Bilteman tilausvahvistuksen joko tekstiviestinä tai sähköpostitse tilaushetkellä antamaansa matkapuhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen.

Huomioitavaa on, että jos tilaus tehdään alle kaksi (2) tuntia ennen noutomyymäläksi valitun Biltema-myymälän sulkeutumista, on mahdollista, että tilaus on noudettavissa vasta seuraavana päivänä.

Tilaus tulee noutaa Biltema-myymälän Osta & Nouda -pisteestä 48 tunnin kuluessa tilausvahvistuksesta. Asiakkaan tulee todistaa henkilöllisyytensä ja näyttää vastaanottamansa tilausvahvistus noutotilanteessa. Asiakas voi antaa nouto-oikeuden myös jollekin toiselle tilausta tehdessään. Tilauksen noutajan tulee esittää oma henkilöllisyystodistuksensa.

Mikäli tilausta ei noudeta 48 tunnin sisällä tilausvahvistuksesta, tilaus raukeaa ja rahat palautetaan.

Käyttäessään Osta & Nouda Drive In -palvelua (ks. tarkemmin alla) asiakkaan on tärkeää huomioida, että hänen käyttämänsä ajoneuvo soveltuu tilauksen noutamiseen: Esimerkiksi tavaratilassa on hyvin tilaa tai takaistuimien selkänojat on kaadettu lisätilan saamiseksi. Enemmän tilaa vievien ja/tai painavampien tuotteiden noutamiseen asiakkaalla tulee olla peräkärry. Näin myymälähenkilökunnan on mahdollista toimittaa tilaus asiakkaalle tehokkaasti ja ennen kaikkea turvallisesti.

Asiakkaan tulee myös huomioida, että hän on lopulta itse vastuussa tuotteiden lastaamisesta ajoneuvoonsa, mikäli tuotteet eivät mahdu auton tavaratilaan ja myymälähenkilökunnan ei ole näin ollen mahdollista lastata niitä.

Osta & Nouda Drive In -palvelu

Osta & Nouda Drive In -palvelua käyttämällä asiakkaan ei tarvitse nousta lainkaan autostaan hakemaan tilaustaan, vaan tavaratalohenkilökunta tuo sen suoraan hänen autoonsa. Tilaus katsotaan toimitetuksi, kun se on tuotu asiakkaan autoon Biltema-tavaratalon piha-alueella erikseen merkittyyn noutopisteeseen. Tilaus on noudettavissa kahden (2) tunnin kuluttua siitä, kun asiakas on vastaanottanut Bilteman tilausvahvistuksen joko tekstiviestinä tai sähköpostitse tilaushetkellä antamaansa matkapuhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen.

On huomioitava, että jos tilaus tehdään alle kaksi (2) tuntia ennen noutomyymäläksi valitun Biltema-myymälän sulkeutumista, on mahdollista, että tilaus on noudettavissa vasta seuraavana päivänä.
Osta & Nouda Drive In -piste on erikseen merkitty paikka Biltema-tavaratalon piha-alueella. Saapuessaan noutamaan tilaustaan asiakas noudattaa seuraavia toimintaohjeita:

  1. Kun saavut noutopisteelle, ilmoita saapumisestasi klikkaamalla ”Ilmoita saapumisestasi” -painiketta, jonka olet saanut aiemmin lähetettyjen tietojen mukana.
  2. Kirjoita palveluun autosi rekisterinumero, jotta henkilökuntamme tietää, mihin autoon tilaus tulee toimittaa. Voit tehdä tämän joko vastaanottamasi tekstiviestin tai sähköpostin kautta.
  3. Varmista, että ajoneuvosi tavaratilan luukku tai sivuovet eivät ole lukossa ja että ajoneuvo soveltuu tilauksen noutamiseen (ks. edellä).

Tilaamalla ja toimimalla edellä mainitun mukaisesti asiakas hyväksyy Osta & Nouda Drive In -palvelun yleiset tilausehdot ja näin ollen kuittaa tilauksensa vastaanotetuksi.

Mikäli asiakas ei nouda tilaustaan 48 tunnin sisällä tilausvahvistuksesta, tilaus raukeaa ja maksu palautetaan.

5. Peruuttamisoikeus, avoin kauppa ja reklamaatio

5.1 Peruuttamisoikeus

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kuluttajalla on 14 päivän peruuttamisoikeus, ja se lasketaan siitä päivästä, kun asiakas vastaanotti tilauksensa tai joku vastaanotti sen hänen puolestaan Biltema-myymälässä. Peruuttamisoikeus ei koske sinetöitynä toimitettua ja avattua tuotetta, jota ei voi terveydellisistä tai hygieniasyistä paketin avaamisen jälkeen palauttaa tai tuotetta, joka pilaantuu tai vanhentuu nopeasti. Peruuttamisoikeus ei koske myöskään asiakkaan vaatimusten mukaisesti valmistettua tai muunneltua tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi tehtyä tavaraa.

Mikäli asiakas haluaa käyttää peruuttamisoikeuttaan, hänen tulee viedä ostamansa tuote/tuotteet kuitteineen lähimmän Biltema-myymälänsä asiakaspalveluun ja ilmoittaa, että haluaa peruuttaa kaupan. Asiakas voi myös kirjoittaa asiasta selkeän viestin Bilteman asiakaspalveluun (yhteystiedot ilmoitetaan tuonnempana). Viestistä tulee käydä ilmi asiakkaan nimi, osoite ja muut relevantit tiedot, kuten tilausnumero, kuittinumero ja tuotteen nimi. Lisäksi asiakkaan tulee täyttää peruuttamisilmoituslomake. Biltema suosittelee käyttämään tätä lomaketta.

Jotta asiakas ehtisi käyttää peruuttamisoikeuttaan, edellä mainittujen toimenpiteiden, eli joko asioinnin Biltema-myymälässä tai viestin lähetyksen asiakaspalveluun, tulisi tapahtua 14 päivän kuluessa siitä, kun tilaus vastaanotettiin.

Tämän jälkeen asiakkaan on ilman aiheetonta viivytystä palautettava tilaamansa tuote/tuotteet Biltemalle omakustanteisesti; palautuksen on tapahduttava kuitenkin 14 päivän kuluessa siitä, kun asiakas ilmoitti Biltemalle käyttävänsä peruuttamisoikeuttaan. Biltema palauttaa rahat peruuttamisoikeuden piiriin kuuluvista tuotteista, mutta pidättää oikeuden tehdä vähennyksen arvonlaskusta, mikäli tuotetta/tuotteita on käytetty ja tämä on vaikuttanut sen/niiden luonteeseen, ominaisuuteen ja käytettävyyteen.

Maksu hyvitetään asiakkaalle viipymättä, mutta viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun Biltema tai Biltema-myymälä sai asiakkaan ilmoituksen peruuttamisoikeuden käyttämisestä, edellyttäen myös sitä, että tuote on siihen mennessä palautunut Biltemalle.

5.2 Avoin kauppa eli vaihto- ja palautusoikeus

Normaalin peruuttamisoikeuden lisäksi asiakkaalla on mahdollisuus 30 päivän avoimeen kauppaan siitä päivästä lähtien, kun tilaus on noudettu Biltema-myymälästä. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakas voi saada rahansa takaisin, mikäli hän palauttaa tuotteen 30 päivän sisällä ostosta. Tuotteen voi palauttaa mihin tahansa Biltema-myymälään.

Vaihto- tai palautustilanteessa asiakkaan tulee olla viipymättä yhteydessä lähimmän Biltema-myymälänsä asiakaspalveluun. HUOM! Alkuperäinen ostokuitti vaaditaan. Biltema voi vaihtaa tai ottaa tuotteet vastaan, mikäli seuraavat ehdot täyttyvät:

  • Tuote on käyttämätön ja vahingoittumaton.
  • Alkuperäispakkaus on vahingoittumaton eli myyntikelpoinen. Öljyjä, kemikaaleja ja muita tuotteita, joissa ei ole sinettiä, ei vaihdeta.
  • Ostokuitti esitetään asioinnin yhteydessä.
  • Tuotteen vaihto tai palautus tapahtuu 30 päivän sisällä ostotapahtumasta.
  • Poikkeuksia ovat tietyt auton sähköosat, jolloin ostokuitissa lukee "Auton elektroniikka, ei palautusoikeutta".
  • Alennustuotteilla ei ole palautus- tai vaihto-oikeutta.

5.3 Reklamaatio

Mikäli asiakas huomaa ostamassaan tuotteessa virheen, hänellä on oikeus reklamoida siitä. Reklamaation tulee tapahtua pikimmiten, mutta kohtuullisessa ajassa. Virheestä voi reklamoida kuitenkin aina kahden kuukauden kuluessa siitä, kun virhe on havaittu. Reklamaatiotilanteessa asiakkaan tulisi ensisijaisesti mennä lähimmän Biltema-myymälänsä asiakaspalveluun tuote ja sen ostokuitti mukanaan. Mikäli lähimmässä myymälässä asiointi ei ole mahdollista tai tuottaa ylimääräistä ja kohtuutonta vaivaa, Biltema suosittelee ottamaan yhteyttä asiakaspalveluunsa numeroon 09 4270 5830 (aukioloajat on esitetty tuonnempana). Tuote ja ostokuitti kannattaa pitää valmiina asiointitilanteessa.

Jos tuote havaitaan vialliseksi, asiakkaalle hyvitetään vastaavanlaisen tuotteen arvo tai vaihtoehtoisesti Biltema korjaa viallisen tuotteen, vaihtaa sen uuteen vastaavaan tuotteeseen tai toimittaa tuotteen uudelleen, mikäli siitä ei aiheudu kohtuuttomia kustannuksia Biltema-myymälälle. Mikäli kortilla tehty maksu hyvitetään, rahasumma palautetaan samalle kortille, jolla alkuperäinen ostoskin maksettiin. Mikäli tuote on maksettu puolestaan laskulla, Qliro hyvittää summan omien ehtojensa mukaisesti.

6. Henkilötiedot

Biltema käsittelee asiakkaan henkilötietoja Bilteman tietosuojapolitiikan mukaisesti.Siihen voi tutustua osoitteessa https://www.biltema.fi/asiakaspalvelu/kayttoehdot/tietosuojapolitiikka/.

7. Yhteystiedot

Asiakas voi olla aina tarpeen tullen yhteydessä Bilteman asiakaspalveluun, sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@biltema.fi tai puhelimitse numeroon 09 4270 5830 ma–pe klo 8.00–17.00.

Kunkin Biltema-myymälän yhteystiedot löytyvät Bilteman verkkosivuilta yläreunasta kohdasta Tavaratalomme.

8. Riitatilanne

Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn asiakkaan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Kuluttajariitalautakunta tekee aina itsenäisen ratkaisun esimerkiksi reklamaatiotapauksissa. Biltema osallistuu aina näihin tapauksiin.