Bilteman menestystarina

Bilteman perustaja, Sten-Åke Lindholm, mietti noin 50 vuotta sitten, miksi auton varaosat ja tarvikkeet ovat niin kalliita. Hän huomasi, että autojen maahantuojat saivat usein suhteellisen vähän voittoa myymistään autoista ja saivat alhaisilla hinnoilla houkuteltua asiakkaat auto-ostoksille. Voittoa saatiin kuitenkin kasvatettua suuremmaksi myymällä autoihin kalliita varaosia, lisävarusteita ja palveluja.

Kun Lindholm tutki markkinoita ja muiden tuotteiden hinnoittelua tarkemmin, hän huomasi valmistajien ja kuluttajien välillä kalliita välikäsiä. Lisäksi valmistajat laittoivat suuria summia rahaa tuotemerkkien rakentamiseen, millä tuotteisiin saatiin luksusleima. Sillä ei kuitenkaan ollut lopulta mitään tekemistä tuotteen laadukkuuden kanssa. Monilla tuotemerkkien valmistajilla ei myöskään ollut omia tehtaita, vaan he hankkivat tuotteet alihankkijoilta. Lindholm päätti, että ohittamalla välikädet ja ostamalla suoraan valmistajilta hän pystyisi alentamaan reilusti tuotteiden hintoja. Alhaiset hinnat toisivat yritykselle enemmän myyntiä. Myöhemmin tuotteisiin lisättiin myös Biltema-tuotemerkki, jolloin hintoja saatiin vielä alhaisemmiksi ja pystyttiin välttämään tuotemerkkikiistat. Lindholm muotoili alkuperäisen liikeideansa, eli laadukkaiden tuotteiden tarjoaminen hyvään hintaan, ja esitti sen erityisesti autoilijoille seuraavasti: ”Valikoimassa tulee olemaan suurin osa niistä tarvikkeista, joita autoon tarvitsee.”

Biltema perustettiin Ruotsissa, Linköpingissä vuonna 1963, ja aluksi se kulki nimellä “Handelsbolaget BIL-TEMA”. Toiminta keskittyi tuolloin autotarvikkeiden ja varaosien postimyyntiin linköpingläisessä kellarihuoneistossa. Yrityksen ensimmäisessä kuvastossa esitettiin kysymys Miksi maksaisit enemmän?. Muutaman toimintavuoden jälkeen postimyynnin oheen, samaiseen kellarihuoneistoon, avattiin pieni myymälä.

Kun haluttiin ostaa tuotteita suoraan tuottajilta itseltään, Biltemassa alettiin jo varhaisessa vaiheessa selvittää, missä eri tuotteita valmistettiin. Jo 1970-luvun lopulla yritys alkoi hankkia strategisia ostokontakteja ympäri maailmaa.

Sten-Åke Lindholmin suuri kiinnostus tekniikkaan johti usein siihen, että monet suurimmista valmistajista vastasivat Bilteman vaatimuksiin, ja hyvällä yhteistyöllä tuotteiden laatu saatiin kehitettyä jopa standardia paremmaksi.

Vuonna 1976 Bilteman liikevaihto oli noussut jo n. 25 miljoonaan Ruotsin kruunuun, ja yritys muutti uusiin tiloihinsa Linköpingin Torvingen alueelle. 6 000 m2:n tiloihin mahtui postimyynnin ja keskusvaraston lisäksi 250 m2:n kokoinen myymälä, joka laajennettiin 80-luvun alussa n. 2 700 m2:n kokoiseksi.

Ensimmäinen Biltema-tavaratalo avattiin vuonna 1983 Linköpingin ja Ruotsin ulkopuolelle, Norjaan. Kaksi vuotta tämän jälkeen oli vuorossa Suomen ensimmäisen myymälän perustaminen. Sittemmin myös Tanskaan on avattu useita tavarataloja.

Nykyään Biltemalla on Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Tanskassa yhteensä 136 tavarataloa, ja tasaisin väliajoin avataan uusia. Tavoitteena on avata joka kuukausi uusi tavaratalo. Suomessa on tällä hetkellä 15 Bilteman myymälää. Laajan ja jatkuvasti kasvavan valikoiman ohessa myös tavaratalojen koko kasvaa. Monen myymälän yhteydessä on jo myös Biltema Café, joka takaa vielä paremman ostokokemuksen. Biltema on vuosien saatossa kehittynyt koko perheen tavarataloksi, jonka liikeideana on tarjota laadukkaita tuotteita pysyvästi edulliseen hintaan. Biltema on edelleen perheomisteinen yritys.

Koko perheen tavaratalo

Useimmat autoilunharrastajat mieltävät Bilteman luotettavaksi autotarvikkeiden, varaosien ja työkalujen myyjäksi. Biltema on kuitenkin paljon enemmän ja tarjoaa tuotteita koko perheelle. Valikoima on laajentunut paljon viime vuosina, ja tämä prosessi jatkuu edelleen. Nykyään Biltemasta saa myös polkupyöriä ja pyörätarvikkeita, tietotekniikka- ja matkapuhelintarvikkeita, maaleja ja rakennustarvikkeita sekä välineitä ja tarvikkeita kotitalouksille, matkailuun ja paljon muuhun.

Korkealaatuiset tuotteet 

Biltema pyrkii siihen, että sen valikoimassa olevat tuotteet olisivat korkealaatuisia ja laadukkaampia kuin kilpailijoiden vastaavat tuotteet. Perimmäinen ajatus nimittäin on, että huono laatu tulee lopulta kalliiksi. Hyvälaatuinen tuote on virheetön ja vastaa kuluttajan odotuksia. Tietyillä tuoteryhmillä, kuten Bilteman työkaluilla, on kaksi selkeää laatutasoa. Tuotteet, joilla on 10 vuoden takuu, on suunniteltu ennen kaikkea ammattilaiskäyttöön. Tällaisen työkalun hinta on erittäin kilpailukykyinen, ja samalla itse tuote on kuitenkin laadukas. Toiseen laatutasoon kuuluvat tuotteet on suunnattu puolestaan työkaluja harvakseltaan käyttäville nikkaroijille, jotka haluavat tuotteiden olevan hyviä ja hinnaltaan edullisia.

Bilteman tuotteiden laatua testataan monin eri tavoin. Kokeita, analyysejä ja toimintatarkastuksia tehdään jo ennen kuin Biltema ottaa tuotteen valikoimaansa, mutta jatkuvasti myös sen jälkeenkin. Ennen kuin tuotteet pakataan ja toimitetaan tehtaista eteenpäin keskusvarastoon, niille tehdään erilaisia tuotetestejä pistokokeista koko eränlaajuiseen laatutestaukseen.

Bilteman tuotteissa on harvoin virheitä tai vikoja. Tavoitteena on, ettei reklamaatioprosentti nousisi yli 0,5 %:n. Tällä tarkoitetaan siis viallisten tuotteiden ja niiden takaisinostamisen prosenttiosuutta kokonaismyynnistä. Tällä hetkellä keskimääräinen reklamaatioprosentti on alle 0,6, mikä on jo hyvä, mutta vielä on hiukan matkaa tavoitteeseen.

Bilteman kuvasto

Yksi Bilteman tärkeimmistä markkinointikanavista on oma tuotekuvasto, joka ilmestyy kaksi kertaa vuodessa ja jaetaan jo yksin Suomessa lähes 1,5 miljoonaan kotitalouteen tavaratalojen ympäristössä.