Menestystarinamme ja nykytilamme

Ruotsalainen Sten Åke Lindholm pohdiskeli 1960-luvun alkupuolella, miksi auton varaosat ja tarvikkeet maksoivat niin paljon. Hän pani merkille, että autojen maahantuojat saivat usein suhteellisen vähän voittoa myymistään autoista ja saivat alhaisilla hinnoilla houkuteltua asiakkaat auto-ostoksille. Voittoa saatiin kuitenkin kasvatettua myymällä autoihin kalliita varaosia, lisävarusteita ja palveluja.

Tutkittuaan markkinoita ja hinnoittelua tarkemmin Lindholm huomasi valmistajien ja kuluttajien välillä kalliita välikäsiä. Lisäksi valmistajat laittoivat suuria summia rahaa tuotemerkkien rakentamiseen, mikä toi tuotteisiin luksusleiman, mutta millä ei välttämättä ollut tekemistä tuotteen laadukkuuden kanssa. Monilla tuotemerkkien valmistajilla ei myöskään ollut omia tehtaita, vaan he hankkivat tuotteet alihankkijoilta. Lindholm päätteli, että ohittamalla välikädet ja ostamalla tuotteet suoraan valmistajilta pystyttäisiin niiden hintoja alentamaan roimasti. Edulliset hinnat poikisivat yritykselle enemmän myyntiä. Lindholm esitti liikeideansa eli laadukkaiden tuotteiden tarjoamisen hyvään hintaan seuraavasti: ”Valikoimassa tulee olemaan suurin osa niistä tarvikkeista, joita autoilija tarvitsee menopeliinsä.” – Myöhemmin tuotteisiin lisättiin myös Biltema-tuotemerkki, jolloin hintoja saatiin vielä alhaisemmiksi ja pystyttiin välttämään tuotemerkkikiistat.

Sten Åke Lindholm perusti Bilteman Ruotsissa, Linköpingissä vuonna 1963, ja aluksi yhtiö kulki nimellä “Handelsbolaget BIL-TEMA”. Aluksi toiminnassa keskityttiin autotarvikkeiden ja varaosien postimyyntiin linköpingläisessä kellarihuoneistossa. Yrityksen ensimmäisessä tuotekuvastossa esitettiin kysymys Miksi maksaisit enemmän?. Muutaman toimintavuoden jälkeen kellarihuoneistoon postimyynnin oheen avattiin pieni myymälä.

biltema-1963.jpg
Koska tuotteita haluttiin ostaa suoraan tuottajilta itseltään, Biltemassa alettiin selvittää jo varhaisessa vaiheessa, missä kaikkialla niitä valmistettiin. Jo 1970-luvun lopulla Biltema alkoi hankkia strategisia ostokontakteja ympäri maailmaa. Sten Åke Lindholmin suuri kiinnostus tekniikkaan johti siihen, että monet suurimmista valmistajista vastasivat Bilteman vaatimuksiin ja hyvällä yhteistyöllä tuotteiden laatu saatiin kehitettyä jopa standardia paremmaksi.

Vuonna 1976 Bilteman liikevaihto oli noussut jo noin 25 miljoonaan Ruotsin kruunuun, ja yritys muutti uusiin tiloihin Linköpingin Torvingen alueelle. 6 000 neliömetrin tiloihin mahtui postimyynnin ja keskusvaraston lisäksi 250 neliön kokoinen myymälä, jota laajennettiin 80-luvun alussa.

Ensimmäinen tavaratalo Linköpingin ja samalla Ruotsin ulkopuolelle avattiin Norjaan vuonna 1983. Kaksi vuotta tämän jälkeen oli vuorossa Suomen ensimmäisen myymälän perustaminen. 2000-luvun alkupuolelta lähtien myös Tanskaan on avattu useita tavarataloja.

Nykyään Biltemalla on yhteensä 154 tavarataloa Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Tanskassa. Suomessa on tällä hetkellä 15 Biltema-tavarataloa sekä Kaarinan myymälän yhteydessä toimiva verkkokauppa. Jatkossa tavoitteena on avata Pohjoismaihin keskimäärin yksi uusi Biltema-myymälä kuukaudessa. Laajan ja jatkuvasti kasvavan valikoiman vuoksi myös tavarataloista rakennetaan entistä suurempia. Jo usean tavaratalon yhteydessä oleva kahvila, Biltema Café, takaa asiakkaille vieläkin paremman ostokokemuksen.

Bilteman liikeideana on tarjota laadukkaita tuotteita pysyvästi edulliseen hintaan. Ostamalla suuria tuotemääriä kerralla ilman välikäsiä yhtiö saa tuotteet hyvään sisäänostohintaan ja voi myydä niitä erittäin kilpailukykyiseen hintaan kuluttajille. Yhtiö on edelleen perheomisteinen yritys.

Koko perheen tavaratalo

Biltema mielletään yleensä autotarvikkeiden, varaosien ja työkalujen myyjäksi. Nykypäivän Biltema on kuitenkin paljon enemmän: vuosien saatossa se on kehittynyt koko perheen tavarataloksi ja tarjoaa edullisia tuotteita kaikenikäisille. Valikoimaa laajennetaan kaiken aikaa. Nykyään Biltemasta saa autotarvikkeiden, varaosien ja työkalujen lisäksi polkupyöriä ja pyörätarvikkeita, tietotekniikka- ja matkapuhelintarvikkeita, maaleja ja rakennustarvikkeita sekä monenlaisia tuotteita ja välineitä kotiin, matkailuun ja monipuoliseen vapaa-aikaan.

Korkealaatuiset tuotteet 

Biltema pyrkii siihen, että sen valikoimassa olevat tuotteet olisivat korkealaatuisia ja laadukkaampia kuin kilpailijoiden vastaavat tuotteet. Yhtiön perimmäinen ajatus nimittäin on, että huono laatu tulee lopulta kalliiksi. Hyvälaatuinen tuote on virheetön ja vastaa kuluttajan odotuksia.

Tietyillä tuoteryhmillä, kuten Bilteman työkaluilla, on kaksi selkeää laatutasoa. Tuotteet, joilla on 10 vuoden takuu, soveltuvat hyvin myös ammattikäyttöön, ja niiden hinnat ovat erittäin kilpailukykyisiä. Toiseen laatutasoon kuuluvat tuotteet on suunnattu puolestaan työkaluja satunnaisemmin käyttäville nikkaroijille, jotka haluavat tuotteiden olevan hyviä, mutta samalla hinnaltaan edullisempia.

Bilteman tuotteiden laatua testataan monin eri tavoin. Kokeita, analyysejä ja toimintatarkastuksia tehdään jo ennen kuin tuote otetaan valikoimaan, mutta jatkuvasti myös sen jälkeenkin. Ennen kuin tuotteet pakataan ja toimitetaan tehtaista eteenpäin keskusvarastoon, niille tehdään erilaisia tuotetestejä pistokokeista koko tuote-erän kattavaan laatutestaukseen.

Aikajana 

Aikajana_FI.jpg