55 vuotta edullisia hintoja

On vuosi 1963. The Beatles julkaisee ensimmäisen levynsä, ja John F. Kennedy on USA:n presidenttinä; ruotsalainen Sten-Åke Lindholm miettii, miksi auton varaosat ja autotarvikkeet ovat niin kalliita.

Hän huomasi, että autojen maahantuojat saivat usein suhteellisen vähän voittoa myymistään autoista ja saivat alhaisilla hinnoilla houkuteltua asiakkaat auto-ostoksille. Autosta saatu alhainen voitto saatiin kuitenkin kasvatettua suuremmaksi myymällä niihin kalliita varaosia, lisävarusteita ja palveluja.

Reaktiona tähän perustettiin Biltema. Linköpingläisessä kellarihuoneistossa aloitettu postimyyntitoiminta laajeni muutaman vuoden päästä pieneksi myymäläksi ja myöhemmin vielä tavarataloksi ja varastoksi. Koska tuotteet haluttiin ostaa suoraan valmistajilta itseltään, Biltema alkoi jo varhain selvittää, missä kaikkialla tuotteita valmistettiin. 1970-luvun loppupuolella yritys alkoi luoda strategisia sisäänostokontakteja eri puolille maailmaa, ja tänä päivänä kontakteja on useissa maissa Euroopassa ja Aasiassa.

Vuonna 1983 Biltema aloitti toimintansa Norjassa, ja jo pari vuotta myöhemmin Suomessa; Tanska tuli mukaan 2000-luvun alussa. Vuosikymmenten aikana kasvu on ollut vahvaa, ja nykyään tavarataloja on yhteensä 140 eri puolilla Ruotsia, Norjaa, Suomea ja Tanskaa.

Sten-Åke Lindholmin oma vahva kiinnostus tekniikkaan on johtanut siihen, että monet tuotevalmistajat ovat ottaneet vaarin yrityksen vaatimuksista ja mielipiteistä ja tuotteiden laatu on kehittynyt huimasti siitä, mitä se alkuaan saattoi olla. Tietyt markkinoilla olevat hyvin tunnetut tuotemerkitkin ovat ottaneet nämä parannukset käyttöönsä tuotteissaan.

Tähtäimessä 100

Sanotaan, ettei kukaan tiedä, mitä huomenna tapahtuu. Me Biltemassa tiedämme kuitenkin oman tähtäimemme: tulevan viiden vuoden aikana meillä on tarkoitus avata yhteensä lähemmäs 50 uutta tavarataloa kaikissa neljässä Pohjoismaassa. Seuraava tavoitteemme on 100-vuotisjuhlavuotemme vuonna 2063.

Aikajana