Käynnistysakun hoito-ohjeet

Käynnistysakun hoito-ohjeet

Me kaikki kaipaamme rakkautta – aivan kuten menopelisi akkukin. Akun helliminen hyvällä huolenpidolla kannattaa. Auton käynnistysakun normaali käyttöikä on noin 4–5 vuotta, mutta pitämällä hyvää huolta akustasi voit pidentää sen käyttöikää. Valikoimastamme löydät kaikki tarvittavat tarvikkeet akun huoltoon, kuten akkulaturit ja akun navan/kengän puhdistimen.

Akun hoito: lataus ja puhdistus

Akku toimii parhaimmin, kun sitä käytetään säännöllisesti, sillä käyttämättömänä akku purkaantuu. Talvisin kovien pakkasten aikana voi akkua kuitenkin joutua lataamaan, vaikka se olisi joka päiväisessä käytössä. Silloin lämmityslaitteet ja lisälaitteet kuluttavat akkua, eivätkä lyhyet matkat riitä lataamaan sitä.

Akun lataamiseen tarvitset toki akkulaturin. Valikoimastamme löydät varmasti juuri sinun akullesi sopivan laturin. Varmista vielä ennen lataamista, että akun ja laturin jännite on sama!

Pidäthän myös huolen akun siisteydestä pitämällä sen kuivana ja puhdistamalla navat sekä kaapelikengät karstasta ja korroosiosta. Kosteus ja lika voivat johtaa pieniä virtoja kanteen ja (näin ollen) lisätä itsepurkautumista.

Jos akussa on jokaisen kennon kohdalla korkki tai irrotettava kansi, tarkista nestepinnan taso – sen tulisi olla noin 5–10 mm lyijylevyjen yläpuolella. Tarvittaessa lisää akkuvettä, mutta varo kuitenkin akun ylitäyttymistä. Mikäli akkua täyttää liikaa, se tulvii yli seuraavassa latauksessa!

Huom! Akkua ei saa käsitellä avotulen tai kipinälähteiden lähellä. Akun sisältämä happo syövyttää vaatteet yhdessä vilauksessa, ja silmiin joutuessaan se saattaa aiheuttaa vakavia vammoja. Lataa akut aina hyvin tuuletetussa paikassa.

Akun varastointi

Esimerkiksi veneessä tai moottoripyörässä eli kausikäytössä oleva akku vaatii säännöllistä ylläpitoa. Ensin pitää kuitenkin löytää akulle sopiva varastointitila. Parhaiten akku säilyy kuivassa ja viileässä tilassa, jonka lämpötila on noin 15 astetta. Otathan huomioon, että mikäli varaston lämpötila pääsee laskemaan pakkasen puolelle, saattaa purkautunut akku pahimmassa tapauksessa jäätyä ja haljeta.

Ennen varastoimista akun tulisi olla täyteen ladattu, ja se tulisi ladata täyteen noin kahden kuukauden väliajoin. Näin vältyt akun itsepurkautumiselta ja akku on käyttövalmis varastoinnin jälkeen.

Kausikäytössä oleville akuille älykäs akkulaturi on oiva lisävaruste, sillä lataamisen jälkeen se siirtyy automaattisesti ylläpitolataukseen. Näin ollen sinun ei tarvitse muistaa käydä latailemassa varastossa lymyäviä akkuja säännöllisin väliajoin.

Akun lepojännite kertoo sen varaustilan:

  • Täysin varatun akun lepojännite on noin 12,7 V
  • Puoliksi varatun akun lepojännite on noin 12,2 V
  • Purkautuneen akun lepojännite on noin 11,7 V

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Talviautoilijan muistilista Bilteman tapaan

Talviautoilijan muistilista Bilteman tapaan

Talven tulo tarkoittaa ainakin renkaiden vaihtamista, mutta mitä muuta talviautoilijan pitää ottaa huomioon, jotta auto hyrisee tyytyväisenä Pohjolan pimeimpänä vuodenaikana?

Ohjeet auton renkaiden vaihtamiseen

Ohjeet auton renkaiden vaihtamiseen

Kokosimme viiden kohdan vinkkilistan, jonka avulla kesä- tai talvirenkaiden vaihdon tekee helposti ihan itse. Samalla säästyy aikaa ja rahaa, kun ei tarvitse jonottaa vaihtoaikaa saati maksaa renkaanvaihtopalvelusta.